Søvn, søvn og atter søvn - 7 mdr.

30. juni 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvn, søvn og atter søvn - 7 mdr.

Hej Helen.

Så har jeg brug din hjælp igen. Vores datter er nu blevet 7 mdr og det var endelig begyndt at gå fremad med søvnen om natten. Stadig med opvågninger, men bedre.
Men så kom der tænder.... og så blev det skidt igen... både om dagen og om natten. Selvom de er kommet frem nu.

Hun er gået fra at sove 3-3½ time om dagen til at sove 2-2½.
Hun er gået fra at sove 11-11-½ time om natten til at sove 9-10 timer.
Det ville også være ok hvis hun trives på dette...men det gør hun ikke. Hun er ked af det, pylret, græder mere og føler ikke jeg kan gøre hende tilfreds lige meget hvad.

Hun var endelig begyndt at sove til 7-7.30 og der var heller ikke så mange morgen fester mere, men nu er der bare fest i to timer om morgen fra kl.4-5 stykker og der vil jeg altså ikke stå op. Kan lige få hende til at falde i søvn igen, men så sover hun kun en halv time mere og så er hun klar. Det er altså hårdt.

Om dagen er hun nogle dage begyndt at flippe fuldstændig når hun skal sove lur. Hun græder fuldstændigt ulykkeligt, hvor jeg til sidst må ud og gå for at få hende til at falde til ro.

Om natten vågner hun meget og græder og falder kun til ro når hun får mad.
Min sp har sagt at hun sagtens kan klarer sig uden mad fra 20-7. Men vi giver stadig mad to gange, selvom jeg meget gerne vil ud af det. Især fordi hun vågner meget op når man giver hende mad tidligt morgen og så er det hun ikke gider sove igen.
Vi er stadig i overgangen fra 3 til 2 lurer... stadig mest på 3 lurer da det er et virkeligt langt stræk fra kl 15 af. Især når hun ikke er udhvilet.

Dagene er jo så meget forskelligt og det er længden på lurerne også. Ofte sover hun længst til formiddag og så har hun ...

Annonce

... det med at vågne efter en halv time når hun bliver puttet over middag og kan tydeligt se hun ikke er frisk men kan ikke få hende til at sove mere.

Vores dag ser som regel sådan her ud. Hun spiser ikke kartoffel mos, brød og ingen kød endnu. Hun laver brækfornemmelse når hun får noget, bare med de mindste klumper i. Min sp siger at de nok skal komme og hun bare ikke er helt med mundmotorisk endnu.

+-
7.00: Op og får grød
8.00: Frugtmos
9-9.30: Puttes. Sover mellem en ½ til 1½ time.
11.00: Grød eller mos fra glas med grønsager.
13.00: Flaske (60-130 ml) og puttes. Sover her ofte kun en halv time, prøver at få hende til at sove mere, nogle gange lykkedes det andre ikke.
15.00: Grød
17-18: Nogle gange en lur på mellem en ½-1 time. Andre gange springes den over.
17.30-18: Grød eller mos fra glas med grønsager.
19-19.30: Flaske (130-200 ml) Puttes til nat.
00-01: Flaske ( 130-200 ml)
3-5: Flaske (130 ml)

Det er meget forskelligt hvor meget hun spiser af flasken og det er ok siger min sp, jeg kan jo ikke tvinge mere i hende end hun vil og min datter er bare ikke en stor spiser.

Udover de gange hun får mad om natten vågner hun meget og taber sutten, græder.

Hvad kan vi gøre? Jeg er i tvivl om vi skal sætte mere ind på de dagslurer og så vække hende for at få en mere ens rytme eller er det skidt?

Hun har haft væske på ørerne men er lige blevet tjekket og der var alt ok. Efter det blev hun dog forkølet igen... Sengen er hævet.

Er alt dette bare en fase eller kan vi gøre noget for at det kan blive godt igen, er ved at være udkørt med alle de opvågninger og af at skulle ud og gå så meget om dagen når man egentlig heller ville prøve at sove lidt.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.