Svar: Søvn stillinger
8. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Jeg ved godt, at det kan være svært at få at vide, at ens barn ikke får mælk nok - der er jo ikke noget I hellere vil, end at sørge for at give ham, hvad han har brug for :) Hvor om alting er, så lyder det som om at der er faldet meget mere ro på hos jer efter at I har øget jeres drengs mælkeindtag og det er rigtig godt :)
I forhold til at sove på ryggen eller sove på siden, så handler dette om at forebygge vuggedød. Der er især tre råd, som er vigtige at overholde:
1. At lade barnet sove på ryggen
2. At undgå rygning både i graviditeten og efter
3. At undgå at barnet får det for varmt, når det sover
Riskoen for vuggedød nedsættes i takt med at barnet bliver ældre og Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet i deres pjece til sundhedspersonale om at forebygge vuggedød: "Når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven".
Med den alder jeres dreng har nu, så er han sandsynligvis godt igang motorisk og kan selv trille omkring og vende sig - og jeg tænker derfor at det er okay, hvis han nu sover bedst på siden. Det vil være rigtig godt, hvis I sørger for at han så skiftevis ligger på venstre og højre side, så hans hovedfacon får lidt hjælp til at blive rund - da han har tendens til fladt baghoved kan det godt hjælpe på dette, selvom han nu er 6 måneder gammel. Hvis I har det bedst med at han stadig sover på ryggen, så kan I lade ham falde i søvn på siden og når han så sover godt, så kan I hjælpe ham om på ryggen, hvor han så kan sove videre ...
Om dagen skal han være på gulvet så meget som muligt og I skal hjælpe ham med at trille omkring, dreje om sin egen akse, cykle med benene osv. Det er vigtigt at han ligger på maven så meget som muligt - det aflaster hans baghoved og så styrker det hans ryg og nakke, så han kommer igang med at krybe og senere begynder at kravle. Han må meget gerne være i høj stol, når han skal have skemad, men ellers bør han være så meget på gulvet som muligt og allerhelst på maven.
Håber I kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske