Er ikke længere så interesseret i at blive ammet

9. maj 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Er ikke længere så interesseret i at blive ammet

Hej Helen.

Så har jeg brug for dig igen. Min dreng på 9 mdr. og nogle dage er begyndt at vise tegn på, at han nogle gange bare ikke gider ammes mere. Jeg har læst lidt af dine svar på andre breve i forhold til, at det faktisk kan være smart at stoppe med at amme, når barnet selv melder fra, men jeg vil lige være helt sikker på, om jeg nu også fornemmer det rigtige, så jeg ikke tager en forkert beslutning. Det er jo egentlig dejligt med hans egen vilje, som er ret veludviklet synes vi :) Men ja... Det kom helt bag på mig, at han pludselig meldte tydeligt fra på nogle amninger og jeg har lige brugt et par dage på at skulle forstå og faktisk acceptere, at min lille dreng er blevet en større dreng <3 Jeg har jo hele tiden tænkt, at jeg ville amme frem til han er 1 år.

Nåh, han er som sagt 9 mdr. og før denne ammeprotest så det således ud med ammerytmen: Vi spiste aftensmad kl. 18, han fik godnatgrød kl 19.30 og blev ammet før nattesøvnen kl. 20. Herfra sov han faktisk helt til næste morgen kl. 5 (+/- 30-60 min.), hvor han blev ammet igen. Tredje og sidste amning i døgnet var til formiddag (hvilket jeg før har skrevet til dig om - det har virket bedst med mad, appetit og søvn, at han blev ammet formiddag og så i stedet fik lidt mælk før middagsluren).

Nu er det "godnat"-amningen, som han slet ikke vil have. Jeg har tænkt, om det er godnatgrøden der mætter for meget til, at han ikke gider ammes. Men uden den er jeg sikker på at han bare vil vågne mere om natten for at ville ammes. Og grøden er desuden også god i forhold til, at han ikke spiser så forfærdelig meget til aftensmad. Men nu, fordi han ikke vil ammes til aften, så må han jo puttes uden næsten at falde i søvn ved amning, som han før gjorde. Putningen og hans egen rutine er så nu at holde en lille fest i sengen før han er ...

Annonce

... klar til at slippe dagen. Vi går til og fra hvert 2-3 minut, han er glad så længe, og når han er soveklar bliver vi ved ham.

Det er jo fint nok egentlig, men faktisk har jeg de sidste par dage alligevel taget ham op til sidst og ammet ham, når han var så træt, at han var mere medgørlig. UF - det lyder som den helt forkerte metode og som en mor, der ikke følger sin drengs signaler...! Men derfor skriver jeg jo også til dig. Han vil jo netop som regel godt ammes på det tidspunkt... Så er det forkert af mig at tage ham op og amme ham eller...? Og hvis det er ok, skal jeg så fortsætte sådan; tilbyde ham bryst (som afvises), putte ham, og så amme ham når han er mere medgørlig det kvarters tid efter, hvor han har sluppet dagen lidt i sin seng....?

Formiddagsamningen tager han fortsat imod, dog en meget lille portion, men uden protester. Om natten også. Generelt små mængder, men det er vel også naturligt efterhånden...

Hvis du nu mener ud fra min beskrivelse, at han faktisk sender signaler om, at amningen godt kan stoppes, hvor stort er henholdsvis hans væske- og kalkbehov så?

Måske en bonusinfo, Han skal knokle længe får at få mælken til at løbe til, hvilket han mister tålmodigheden af. Men han bliver ikke ked af det, som han førhen godt kunne blive, fordi han faktisk gerne ville ammes. Tværtimod triller han ud af mine arme og ned på madrassen i vores seng og virker meget uinteresseret i, at jeg tager ham op igen for at amme videre. Sådan er han også nogle sjældne gange ved formiddagsamningen, men det er jo fint, da det alligevel er den amning, som skal væk, når han fylder 10 mdr.

Jeg håber du kan hjælpe mig til at læse hans signaler korrekt. Det er en stor beslutning at stoppe med at amme og jeg vil nødig gøre det for tidligt, hvis han så alligevel ikke var klar til det.

Hilsen mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder