Svar: Er ikke længere så interesseret i at blive ammet
9. maj 2013
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder faktisk som om at din dreng så småt er ved at sige fra overfor amningen og jeg tænker at du skal prøve at følge dette - men samtidig også give ham brystet, når du fornemmer, at det er det der skal til, for at han alligevel kan slappe af og overgive sig til søvnen. Det er svært, jeg ved det godt.
jeres dreng kan godt, nu hvor han er 9 måneder gammel få mere komælk og surmælksprodukter af sødmælkstypen. Det betyder at du godt kan give ham lidt sødmælk og du kan også give ham f.eks. yoghurt, A38, tykmælk og lignende med 3.5% fedtindhold. Også ost, sovs osv. er vigtigt og det er alt sammen med til at sikre hans behov for kalk.
De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen trives med to amninger dagligt - derudover vil det være fint at der indgår mælk i deres grød og mos - det kan være mme eller sødmælk og så kan de få en portion yoghurt, lidt osv, lidt mælk af kop en gang imellem, så de samlet får ca 500 ml mælk dagligt.
Om formidaggen vil din dreng umiddelbart gerne ammes og du kan naturligvis bibeholde amningen her. Du fortæller også at han nogle gange dier kortvarigt, triller ud af dine arme og tumler lidt rundt i sengen - og jeg tænker, at når han gør dette så må du gerne lade ham sige fra og stoppe amning der - du behøver her ikke lægge ham til igen, men skal acceptere, hvis han kan finde ro uden brystet.
Om aftenen, når han afviser brystet inden sengetid, så kan du give ham en kop lun mælk i stedet evt. sammen med godnatgrøden og så kan du se om han kan falde i søvn uden amning - og hvis han kan er det fint, men hvis han ikke kan og stadig har brug for at du ammer ham, fordi han derved får koblet fra og overgivet sig til søvnen på en rolig måde, så er det rigtig fint at du vælger at amme ham der. Han har en alder lige nu, hvor han nogle gange hellere vil følge med og opleve og naturligt protesterer mod at sove - og derfor også kan protestere mod amning, men hvor amningen faktisk stadig er god for ham og hjælper ham til at finde ro og sove, hvorfor han stadig kan have glæde af amningen.
Det er naturligvis også helt okay, hvis han falder i søvn uden amning - og måske vil han så selv vågne og søge brystet senere om aftenen eller en gang i løbet af natten og så lægger du ham til der. Det er således helt fint, hvis han på den måde styrer behovet for amning lidt mere selv.
Som sagt en svær balance, men jeg håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske