Svar: Er ikke længere så interesseret i at blive ammet

9. maj 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder faktisk som om at din dreng så småt er ved at sige fra overfor amningen og jeg tænker at du skal prøve at følge dette - men samtidig også give ham brystet, når du fornemmer, at det er det der skal til, for at han alligevel kan slappe af og overgive sig til søvnen. Det er svært, jeg ved det godt.

jeres dreng kan godt, nu hvor han er 9 måneder gammel få mere komælk og surmælksprodukter af sødmælkstypen. Det betyder at du godt kan give ham lidt sødmælk og du kan også give ham f.eks. yoghurt, A38, tykmælk og lignende med 3.5% fedtindhold. Også ost, sovs osv. er vigtigt og det er alt sammen med til at sikre hans behov for kalk.

De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen trives med to amninger dagligt - derudover vil det være fint at der indgår mælk i deres grød og mos - det kan være mme eller sødmælk og så kan de få en portion yoghurt, lidt osv, lidt mælk af kop en gang imellem, så de samlet får ca 500 ml mælk dagligt.

Om formidaggen vil din dreng umiddelbart gerne ammes og du kan naturligvis bibeholde amningen her. Du fortæller også at han nogle gange dier kortvarigt, triller ud af dine arme og tumler lidt rundt i sengen - og jeg tænker, at når han ...

Annonce

... gør dette så må du gerne lade ham sige fra og stoppe amning der - du behøver her ikke lægge ham til igen, men skal acceptere, hvis han kan finde ro uden brystet.

Om aftenen, når han afviser brystet inden sengetid, så kan du give ham en kop lun mælk i stedet evt. sammen med godnatgrøden og så kan du se om han kan falde i søvn uden amning - og hvis han kan er det fint, men hvis han ikke kan og stadig har brug for at du ammer ham, fordi han derved får koblet fra og overgivet sig til søvnen på en rolig måde, så er det rigtig fint at du vælger at amme ham der. Han har en alder lige nu, hvor han nogle gange hellere vil følge med og opleve og naturligt protesterer mod at sove - og derfor også kan protestere mod amning, men hvor amningen faktisk stadig er god for ham og hjælper ham til at finde ro og sove, hvorfor han stadig kan have glæde af amningen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er naturligvis også helt okay, hvis han falder i søvn uden amning - og måske vil han så selv vågne og søge brystet senere om aftenen eller en gang i løbet af natten og så lægger du ham til der. Det er således helt fint, hvis han på den måde styrer behovet for amning lidt mere selv.

Som sagt en svær balance, men jeg håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor