Søvn stillinger

8. maj 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn stillinger

Hej Helen

Tak for dit svar.

Jeg var virkelig ked af at høre, at min søn fik for lidt væske, da det netop var det spørgsmål jeg havde stillet min egen sundhedsplejerske 4 dage inden jeg skrev til dig og hun konkluderede (ud fra samme oplysninger du fik) at han fik rigeligt :( Men det er så tydeligt at mærke, at han har det langt bedre nu hvor han får mere væske og det fungerer rigtig godt at give ham flaske inden han skal sove.

Men vi er rendt ind i endnu et (lille) problem. Vores søn sover bedst på siden. Han har faktisk rigtig svært ved at finde ro når han ligger på ryggen, hvor han bliver ved med at ligge og spjætte og sparke og løfte benene op i vejret. Han kan nogle gange falde i søvn på ryggen når han får flasken, men så vågner han indenfor 20 min og selvom vi prøver at få ham til at falde i søvn igen, virker det ikke, jo mindre vi vender ham på siden. Det gør så, at de gode lange søvntræk han gerne skulle tage, ikke bliver så lange endda. Han sover max 2 1/2 time sammenhængende (om natten, om dagen vågner han stadig efter 1/2 time og skal hjælpes videre). Eftersom han ikke selv kan komme om at ligge ordentligt på siden, er vi jo nødt til at hjælpe ham hver gang, hvilket betyder at vi stadig ikke får sovet ret meget sammenhængende om natten.

De første 3 dage efter vi havde fået svar fra dig sidst, sov han ...

Annonce

... ellers 1 1/2 time om formiddagen (i barnevognen) uden en lyd og 2 af nætterne sov han 3 timer, men søvnen i løbet af dagen er nu igen præget af den obligatoriske opvågning efter 30 min - selvom vi gør de samme ting, men til gengæld kan vi hjælpe ham videre i søvnen nu, ved at vende han på siden.

Men hvordan kommer vi så derhen, hvor han kan sove længere uden at skulle hjælpes? For vi er godt nok ved at være lidt tyndslidte af kun at få 2 timer af gangen :/ Og er det overhovedet godt for ham at ligge så meget på siden??

De første 2 måneder sov han udelukkende på ryggen og han vendte ikke hovedet til nogle af siderne, hvilket medførte at han hurtigt fik et fladt baghoved. Det prøvede vi så at afhjælpe ved at ligge ham på siden og det hjalp også og han sov faktisk bedre sådan. Men nu er det jo så lidt ærgerligt at han ikke kan sove på andre måder (lader det til). Hvis han ligger på ryggen nu, vender han hovedet til siderne. Han er en rigtig putter og begraver sit hovede i alt hvad han kan finde når han er træt, så vi har en nusseklud liggende på hver side af hans hoved, men det er ikke nok til, at han gider sove på ryggen.

Håber du kan finde hoved og hale i det hele og give os et par råd med på vejen, så han snart kan få sovet rigtig godt og vi også kan få mere end 2 timer af gangen.

Med venlig hilsen
Den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor