Svar: Søvn for 2,5 årig dreng

15. april 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære lidt trætte forældre

Tak for jeres brev og det lyder som om at I har gjort jer mange tanker og allerede har forsøgt en del :)

Når jeg læser jeres beskrivelse jeres dreng, så lyder det som om at han er en ugle (hvor storsøster er en lærke). Ligesom vi voksne kan være A og B mennesker så kan børn også være det og her kaldes de så for ugler og lærker.

Lærkerne falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte tidligt ...

Uglerne derimod, de kan ikke lide at stå op, hver morgen giver diskussioner om mad, tøj, protester, når der skal redes hår osv. Men de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, her leger de bedst.

Jeres datter trives med sin rytme - hun trives med at komme tidligt i seng og starter dagen frisk - jeres søvn trives i princippet også med sin rytme - han trives egentlig udmærket med først at sove kl 22 og få lov til at sove til han vågner af sig selv om morgenen ... men I trives ikke rigtig med hans rytme og det passer ikke så godt i forhold til hverdagen, hvor han skal i institution osv.

Når man har et barn med en sen søvnfase og man gerne vil have vendt lidt rundt på det, så barnet begynder at gå tidligere i seng, så er det rigtig vigtigt at anerkende at han om aftenen faktisk er mest frisk og derfor er det enormt frustrerende at skulle ligge i sin seng. Det kender I også fra jer selv, det er naturligt frustrerende, at ligge i sin seng og ikke kunne sove. Og derfor er man nødt til at putte ham sent. Man kan desværre ikke putte ham i seng kl 20 og regne med at han på sigt vil lære at falde i søvn der, ændringen skal ske med små skridt.

som det er ...

Annonce

... hos jer lige nu, så forbinder jeres dreng det at komme i seng med et ritual, som består i at han kan stige ud af sengen igen og igen, kalde på jer, I kommer med vand, han smider sutten, I giver ham den, han stiger igen ud af sengen og I følger tilbage osv. Og for at få ændret dette ritual, så er I nødt til at putte ham så sent at I med sikkerhed ved at han vil kunne sove inden for ca 15 minutter. Samtidig skal I så her indfør det ritual, som han vil kunne sove med fremover - at I sætter jer og læser 1-2 små godnathistorier, viser ham billeder, putter ham med bamsen, synger for ham og han så falder i søvn.

Og så skal I flytte puttetidspunktet frem aften efter aften. Nogle gange skal der flyttes fra aften til aften, andre gange skal der gå flere dage imellem, før I kan flytte hans puttetidspunkt frem igen. Og I skal flytte med 15 minutter af gangen. Det vil sige at hvis I ved at han vil kunne sove kl 22, så putter I ham kl 22, derefter 21.45, så 21.30, 21.15, 21.00 osv. indtil I rammer det puttetidspunkt, som I fornemmer passer til ham - og sandsynligvis lidt senere end storesøster, fordi han er en ugle .....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig er det så meget vigtigt at I holder fast i at han skal op til samme tid hver morgen, uanset om det er weekend eller hverdag, ligesom det er vigtigt at han sover middagslur til samme tid hver dag og f.eks. sover 1 ½ time, hvis det er det behov han har - og ja i den periode, hvor I er igang med at ændre hans søvnrytme, må I godt vække ham fra middagsluren, så han sover det han "teoretisk" har behov for og sover det han indtil videre har trives med, netop for at få forlænget hans nattesøvn og ikke hans dagssøvn.

Det kræver tid og stor tålmodighed og det er også en forudsætning at han ikke bliver syg undervejs eller at der sker andre store omvæltninger. Det kan og vil ofte tage 3-5 uger at ændre på en søvnrytme ...

Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder