Svar: Søvn for 2,5 årig dreng
15. april 2013
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære lidt trætte forældre
Tak for jeres brev og det lyder som om at I har gjort jer mange tanker og allerede har forsøgt en del :)
Når jeg læser jeres beskrivelse jeres dreng, så lyder det som om at han er en ugle (hvor storsøster er en lærke). Ligesom vi voksne kan være A og B mennesker så kan børn også være det og her kaldes de så for ugler og lærker.
Lærkerne falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte tidligt ...
Uglerne derimod, de kan ikke lide at stå op, hver morgen giver diskussioner om mad, tøj, protester, når der skal redes hår osv. Men de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, her leger de bedst.
Jeres datter trives med sin rytme - hun trives med at komme tidligt i seng og starter dagen frisk - jeres søvn trives i princippet også med sin rytme - han trives egentlig udmærket med først at sove kl 22 og få lov til at sove til han vågner af sig selv om morgenen ... men I trives ikke rigtig med hans rytme og det passer ikke så godt i forhold til hverdagen, hvor han skal i institution osv.
Når man har et barn med en sen søvnfase og man gerne vil have vendt lidt rundt på det, så barnet begynder at gå tidligere i seng, så er det rigtig vigtigt at anerkende at han om aftenen faktisk er mest frisk og derfor er det enormt frustrerende at skulle ligge i sin seng. Det kender I også fra jer selv, det er naturligt frustrerende, at ligge i sin seng og ikke kunne sove. Og derfor er man nødt til at putte ham sent. Man kan desværre ikke putte ham i seng kl 20 og regne med at han på sigt vil lære at falde i søvn der, ændringen skal ske med små skridt.
som det er hos jer lige nu, så forbinder jeres dreng det at komme i seng med et ritual, som består i at han kan stige ud af sengen igen og igen, kalde på jer, I kommer med vand, han smider sutten, I giver ham den, han stiger igen ud af sengen og I følger tilbage osv. Og for at få ændret dette ritual, så er I nødt til at putte ham så sent at I med sikkerhed ved at han vil kunne sove inden for ca 15 minutter. Samtidig skal I så her indfør det ritual, som han vil kunne sove med fremover - at I sætter jer og læser 1-2 små godnathistorier, viser ham billeder, putter ham med bamsen, synger for ham og han så falder i søvn.
Og så skal I flytte puttetidspunktet frem aften efter aften. Nogle gange skal der flyttes fra aften til aften, andre gange skal der gå flere dage imellem, før I kan flytte hans puttetidspunkt frem igen. Og I skal flytte med 15 minutter af gangen. Det vil sige at hvis I ved at han vil kunne sove kl 22, så putter I ham kl 22, derefter 21.45, så 21.30, 21.15, 21.00 osv. indtil I rammer det puttetidspunkt, som I fornemmer passer til ham - og sandsynligvis lidt senere end storesøster, fordi han er en ugle .....
Samtidig er det så meget vigtigt at I holder fast i at han skal op til samme tid hver morgen, uanset om det er weekend eller hverdag, ligesom det er vigtigt at han sover middagslur til samme tid hver dag og f.eks. sover 1 ½ time, hvis det er det behov han har - og ja i den periode, hvor I er igang med at ændre hans søvnrytme, må I godt vække ham fra middagsluren, så han sover det han "teoretisk" har behov for og sover det han indtil videre har trives med, netop for at få forlænget hans nattesøvn og ikke hans dagssøvn.
Det kræver tid og stor tålmodighed og det er også en forudsætning at han ikke bliver syg undervejs eller at der sker andre store omvæltninger. Det kan og vil ofte tage 3-5 uger at ændre på en søvnrytme ...
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske