Brev:
Søvn for 2,5 årig dreng
15. april 2013
Alder:
2 år, 6 mdr.
Søvn for 2,5 årig dreng
Kære Helen.
Så kæmper vi lidt søvnens kamp igen. Valdemar er nu godt 2,5 år... Siden december har det været meget svingende. Nogle nætter vågner han ikke. Andre gange er det næsten en gang i timen... Det største bøvl er når han skal puttes om aftenen. Siden han kom i juniorseng har han rendt meget ud af sin seng. (Vi var nødt til at tage ham fra tremmeseng da han tog benet op og prøvede at kravle ud og det turde vi ikke).
En lang periode lå vi hos ham til han sov men uanset om han blev puttet 19.20 eller 21 tog det 1-1,5 time før han sov. Som om han holder lidt fest. Dyne af - dybe på, en tår vand, tabe sutten, så snakke lidt, skælde lidt ud osv osv... Forsøgte at være rolig og sige han skulle sove og putte ham roligt igen og igen. Men lige lidt hjalp det. Så prøvede vi at gå ud og stå på gangen efter "strygemetoden" men han kom rendende hele tiden uanset om han havde døren åben og kunne se os eller den stod på klem og kunne høre os pusle. Så har vi forsøgt at gå ned i stuen. Han siger ikke noget men løber rundt fra vores soveværelse til hans eget og så henter han en bamse og noget andet legetøj, strømper af og på osv... Han virker hverken sur eller ked men bare lidt trættende for os... For så om morgenen når han skal op kl godt 6... Uanset om han vågner selv eller vi vækker så er han SÅ frygtelig sur og træt så hver morgen er slet ikke så sjov...
Han er super god til at sove til middag og sover typisk 1,5 time +/-... Fra kl ca 12.
Enkelte gange har vi forsøgt med at springe luren over hvilket resulterer i at han falder i søvn mellem kl 15 og 17 og ikke er til at vække.
I weekenden har vi nogle gange ladet ham køre til ved 21.30 og der er ikke det mindste at mærke (vi ved godt At det er bedst dagene er ens men det er også rigtig træls at bruge 1-1,5 time før han sover hver aften). Når kl så er så meget går det lidt bedre for så er han godt træt.
Kan det være vi skal prøve at vække ham fra sin middags lur?? Og hvor længe skal han så sove?
Hans søster på 4 år er helt grydeklar kl 18-18.30 og sover ved 19-tiden indtil næste morgen 6-6.30 og er SÅ morgenglad hvorimod hun er sur og ked om aftnen.
Så de er virkelig to modsætninger.
Har du ideer til hvordan vi kan få disse dagsrytmer til at fungere lidt bedre for det føles som en ond cirkel.
Vil lige tilføje vi forsøger med putterituale med at de får nattøj på og får børstet tænder og så hygger med bøger i sofaen. Så går vi op med søster først og snakker om dagen og synger en sang... Og når han blir puttet gør vi det samme med ham
Men det er ikke altid han gider noget af det. Han er generelt ret urolig. Har ikke let ved at sidde stille og sparker rundt i sengen og i søvne og smider altid dynen... Håber du har lidt ideer til os :-)
Mange hilsner
fra lidt trætte forældre :-)