Brev:
Skævt kranie
16. april 2013
Alder:
2 mdr.
Skævt kranie
Hej Helen,
Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg har tit læst dine grundige og informative svar, og nu har jeg selv et spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med.
Jeg har en lille datter på 12 uger, som jeg er bange for er ved at udvikle skævt kranie. For halvandet måneds tid siden konstaterede jeg at min datter havde svært ved at dreje hovedet til venstre side. Jeg snakkede med min læge i telefonen (hun mente ikke det var nødvendigt selv at tilse min datter), der henviste mig til en kiropraktor med speciale i spædbørn. Der har jeg været henne tre gange nu. Kiropraktoren konstaterede at min datter havde nogle låsninger i nakke, hoved og skuldre, der gjorde at hun havde svært ved at dreje hovedet til venstre.
Kiropraktoren har nu prøvet at ”løsne” hende over de tre behandlingsgange, og siger at det er blevet meget bedre, og at der er næsten fri bevægelighed i hovedet. Jeg kan bare ikke selv konstatere nogen forandring, og synes slet ikke jeg kan få de anvisninger kiropraktoren har givet os til at fungere i praksis. Hun har opfordret os til at min datters hoved bliver vendt til den svage side, altså den venstre, så ofte som muligt, bla. ved at lægge f.eks. en sammenrullet stofble eller rispose ved min datters hoved når hun skal sove, så hun ikke kan vende hovedet til den side hun plejer. Dette gælder for så vidt også når hun er vågen, men derudover skal vi også i hendes vågne timer stimulere hende til at kigge til venstre ved at vende denne side mod lys eller lamper, eller lægge fristende legetøj frem der kan få hende til at kigge osv. Endelig skal vi ligge hende på maven så meget som muligt i dagtimerne.
Vi prøver alle disse ting, hver eneste dag og nat, men lige meget hjælper det. Især om natten er det svært. Vi har prøvet alt det, kiropraktoren har foreslået, samt endnu flere kreative løsninger, for at forhindre min datter i at dreje hovedet til ”den forkerte” side, men lige meget hvad vi gør, så vender hun hovedet tilbage til sin sædvanlige position efter blot få sekunder, eller max. efter 1-2 minutter - og jeg er ved at blive vanvittig. Det går mig meget på at hun ligger i en forkert position (dvs ligger med hovedet til sin sædvanlige højre side) hele natten igennem, og jeg føler derfor at jeg må kompensere for dette om dagen ved nærmest konstant at få hende til at vende hovedet til venstre, hvilket hun som sagt ikke vil, og derudover forsøge at få hende til at ligge en masse på maven, som hun også finder ubehag ved. Kan hun mon have nogle låsninger eller andet i mave, - eller brystregionen der kan gøre at hun ikke vil ligge på maven?...
Jeg går til noget efterfødselstræning, og kunne forleden dag konstatere at de andre babyer på min datters alder, i langt højere grad kunne være maveliggende, og kunne holde hovedet på højere og i længere tid end min datter. Dette bekræftede min oplevelse af at hun stadig er låst, eller i hvert fald kæmper med et eller andet der gør at hun ikke er så stærk i nakken og hovedet. Hvad vil man normalt forvente at en 12 uger gammel baby kan i forhold til hovedløft, og det at kunne holde hovedet selv?
Har du ideer til hvordan vi kan få hende til at dreje hovedet til venstre i sovestilling? Vi har som sagt prøvet alverdens ting, og har også eksperimenteret forsigtigt med at lægge hende på skrå, men ifølge Sundhedsstyrelsen skal spædbørn jo sove på ryggen. Hvordan synes du vi bør forholde os til det?
Har du i øvrigt ideer til hvordan vi generelt om dagen kan få hende til at vende hovedet den rigtige vej, og få hende til at ligge på maven trods hendes modvilje?
En sidste ting, som jeg tænker på måske hænger sammen med ovenstående, er at min datter endnu ikke kan vende sig efter lyden når jeg f.eks. rasler med en rangle, siger en sjov lyd el. lign. Har det mon noget at gøre med hendes stramme nakke? Eller kan det tænkes at hun har dårlig hørelse?... eller kan babyer på 12 uger slet ikke endnu orientere sig efter hvor en lyd kommer fra?
Alt i alt gør situationen mig frustreret og meget stresset. Vi kæmper virkelig for at hun ikke skal blive skæv, men alligevel tænker jeg meget på om det allerede er for sent? Er det muligt at rette op på et eventuelt skævt kranie?
Jeg beklager det lange brev, og håber at du kan hjælpe mig med at få lidt ro i sindet.
På forhånd 1000 tak for hjælpen.
Bedste hilsner
Trine