Svar: Putning om aftenen - 20 mdr.
16. marts 2013
Alder:
20 mdr.
Kære frustrerede forældre til Lucas
Tak for jeres brev :)
Det lyder for mig som om at jeres dreng har det jeg kalder for et søvnassocationsproblem og det handler om, at han er afhængig af jeres favn, for at kunne sove.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn, - vi har alle brug for søvnassociationer, små ritualer for at kunne falde i søvn, det gælder voksne og det gælder børn.
For børn er de gode søvnassociationer ofte:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Og de mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn eller blive holdt i mors eller fars arme.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv og barnet lærer at sove i sin seng. Barnet forbinder altså sengen med stedet, hvor det skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hos jer foregår det sådan, at jeres dreng bliver gjort klar til natten, herefter kommer han ned i sin sovepose og ind på værelset. Her sidder mor med ham og læser historie, krammer osv. og når han sover, så kommer far ind på værelset og putter jeres dreng i seng. Jeres dreng forbinder derfor det at falde i søvn med at være i favn hos mor og derfor bliver han naturligt frustreret og ked af det, når han oplever at være i sin seng eller oplever at far tager over om natten. Derfor kan han ikke sove før han atter kommer op i mors favn og det kan nogle gange tage rigtigt lang tid, fordi han naturligt er så bevidst nu, at han godt fornemmer, når I flytter ham væk fra favnen og derfor protesterer, hver gang i forsøger.
I kan sammenligne det lidt med at I forældre falder i søvn ved siden af hinanden og far så f.eks. rejser sig og går ud af soveværelset i løbet af natten. Hvis dette skete, så ville du som mor naturligt vågne op, søge efter ham og mærke at han ikke var der. Du ville lytte, for at høre om han mon var gået på toilettet eller andet. Hvis du ikke kunne høre ham, så ville du kalde på ham og tilsidst ville du stige ud af din seng for at lede efter ham. Han skal være der, for han var der, da du faldt i søvn. Og det samme oplever jeres dreng. Og det ville ikke være det samme, hvis din veninde eller en fra familien var der, holdt om dig, trøstede dig - det skulle være din mand/kæreste, for han var der da du faldt i søvn og pludselig er han forsvundet.
Vi vågner alle sammen 10-20 gange hver nat og her skal vi registrerer at alt er som da vi faldt i søvn. Hvis det er det, så sover vi roligt videre, hvis det ikke er det, så kan vi ikke sove, men vågner yderligere op.
Jeres dreng skal derfor nu lærer at falde i søvn i sin seng. I skal stadig være der, læse for ham, synge godnatsang osv. og gie ham al den tryghed og nærhed han behøver, men det er vigtigt at han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover.
Dertil kommer at han lige nu har en alder, hvor han naturligt kan have rigtig svært ved at sove og også kan vågne om natten med gråd og være rigtigt utrøstelig. Det handler om at han lige nu begynder at have mere farefornemmelse og alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes om natten. Nogle børn vil derfor vågne med skrig og være rigtigt utrygge om natten og har her brug for ekstra fysisk kontakt og nærhed. Og det skal der også være plads til..
For at gøre ham tryg ved at være i sengen er det vigtigt at I prioriterer at sidde hos ham og gerne tale om dagen. I kan fortælle en lille historie der handler om ham, hvor han kan genkende det du siger og høre at det er ham du taler om. Du kan f.eks. sige "Der var engang en dreng der hed xx. Han havde en mor og en far. De boede ... om dagen var han i vuggestue. Hans bedste ven hed xx, de havde det rigtig sjovt, når ... XX var en rigtig krudtugle, som elskede at ..." osv. osv.
På den måde kan du stadig bruge det at tale og fortælle historie til at få bearbejdet nogle ting, så han får nogle af sine oplevelser bearbejdet og derved bedre vil kunne overgive sig til søvnen.
Det vil også være en rigtig god idé at I indfører en godnatbamse eller en klud, en gammel t-shirt af fars eller mors eller lignende, som han kan sove med. Det vil være rigtig godt med den alder han har nu, at finde noget der kan fungere som substitut for jer og give ham trygheden, når I ikke er der. Fordelen ved en bamse, klud eller lignende er at det er ham, der styrer behovet. Han kan putte sig med den, nulre næsen, trøste sig osv. når han har behov for det - uanset om det er hjemme eller andre steder - og uanset om I er lige ved siden af eller i soveværelset. Det kan være noget, der følger ham hvor han er og dermed altid er der for ham.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre og giver lidt idé om, hvad der sker hos jer og hvordan I skal arbejde videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske