Svar: Søvnmønster 1 årig
14. februar 2013
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil, når de er 1 år gamle, have brug for gennemsnitligt 13 ½ times søvn i døgnet - nogle sover lidt mere, andre sover lidt mindre.
Søvnen vil ofte være fordelt sådan at barnet sover to lure dagligt - en kort formiddagslur og en længere middagslur, ofte 2 ½ - 3 timer samlet i løbet af dagen og en nattesøvn på ca. 11 timer.
Jeres datter sover ofte formiddagslur fra 9-10, ofte 45-60 minutter. Hendes middagslur ligger fra 13-15 og varer ofte et par timer, måske lidt mere. Og så sover hun nattesøvn fra 19-06 - altså 11 timer. Det lyder helt perfekt og lige efter bogen. Hun sover som hun gennemsnitligt har behov for og du bør derfor ikke ændre noget.
I løbet af det næste halve år vil hun sandsynligvis af sig selv stille og roligt begynde at afkorte sin formiddagslur mere og vil nogle gange begynde at vægre sig mod at sove, når hun puttes der. Det kan være tegn på at formiddagsluren nogle dage kan springes over og hun begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Det sker ofte inden hun bliver 18 måneder, men der er således også flere måneder endnu - og det vil være rigtigt synd for hende, hvis I begynder at fjerne denne lur. Hun har brug for den lidt endnu :)
Det ændrer sjældent noget på stå op tidspunktet at putte hende senere i seng. Tværtimod, så vil hun komme til at mangle søvn og blive ked af det og pylret og det har ingen af jer glæde af - og slet ikke lige nu hvor hun naturligt har brug for at sove ekstra for at komme sig over sygdom :) Hvis du gerne vil have hende til at gå senere i seng og sove længere om morgenen, så skal hele hende rytme ændres - hele dagens rytme skal der flyttes på og som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget der fungerer - og jeres datter trives med sin nuværende rytme :)
Hvis hun begynder at få tendens til at vågne kl 04.30, så tag hende ind til jer og hjælp hende videre i søvnen ved at I sover sammen. Giv hende også meget gerne en godnatgrød om aftenen, som en del af hendes putteritual, efter badet og før flasken. Det kan mætte hende lidt ekstra og sikre at hun ikke vågner om morgenen, fordi hun er sulten :)
Hold aktivitetsniveauet nede tidlig morgen, ikke tænde lys, ikke snakke for meget osv. så I signalerer at det er sovetid og ikke legetid. I skal prøve at holde fast i at det er for tidligt at stå op kl 04.30 og det er her vigtigt ikke at give hende mad eller andet, fordi hun så kan vågne, fordi hun føler sult på dette tidspunkt. I sover og det skal hun også :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske