Søvnmønster 1 årig

14. februar 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Søvnmønster 1 årig

Kære Helen

Jeg skriver ang. min datters søvnmønster.

Hun er netop fyldt 1 år, øver sig konstant i at gå og er meget nysgerrig. Hun har gået i vuggestue i en måned og er glad for det.
Her på det seneste har hun dog været meget syg, vi har fået hendes ører tjekket, og der er ikke noget der. Men hun har hostet meget og været rigtig forkølet, hvilket naturligt har ført til søvnløse nætter :-(

Nu er hun dog ved at være frisk igen og sover nogenlunde. I hendes sygeperiode har vi flyttet hendes seng ind i vores soveværelse, og der står den stadig, da hun af og til vågner om natten.

Mit spørgsmål er, om hun sover for meget i løbet af dagen eller, om vi putter hende for tidligt, da hun vågner meget tidligt om morgenen (idag kl. 4.30).

Hendes dagsrytme

5-6: Vågner
6.30: Havregrød til morgenmad
7:30: Afleveres i ...

Annonce

... vuggestue
9:00: Morgen snack (yoghurt og frugt)
9-10: Sover mellem 45 min og 1 time
11.30: Frokost (rudbrød og forskellige grøntsager)
12: Bliver hentet fra vuggestue
13: Får MME på flaske
13-15: Sover lige for tiden 2,5 timer - måske fordi hun lige har været syg.
15:30: Eftermiddagssnack brød og frugt
17:30: Aftensmad (får som udgangspunkt hvad vi får, men hun spiser aldrig særlig meget - med mindre hun får lov bare at spise pasta, ærter og broccoli)
18:00: Bades
18.30: Flaske igen
19:00: Sover

Hun har altid været nem at putte og er meget træt, når klokken når 19. Men jeg er i tvivl om, vi skulle holde hende op lidt længere og håbe på, at hun kan sove helt indtil kl 6 om morgenen, eller om hun muligvis skal droppe formiddagsluren. I så fald hvornår skal hun så sove middagsluren?

Glæder mig til at høre din mening

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"