Svar: Natteroderi - vågner hver 2 time

6. februar 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære meget trætte mor

Tak for dit brev :)

Der kan være mange grunde til at jeres dreng vågner og virker søgende og grædende om natten og her kommer lidt forskellige bud og så må du selv vælge til og fra.

Hvis han er forkølet, så kan han vågne af dette. Hvis han er syg, har problemer med ørerne, er ved at få tænder eller lignende, så kan dette også give afbrudt nattesøvn.

Han kan naturligvis også vågne, fordi han er sulten, som du selv er inde på. Det er her vigtigt at du søger for at han får mælk nok at drikke hele dagen igennem, så han ikke behøver søge det hyppigt om natten. Et måltid om natten er dog ofte stadig reelt i 5 måneders alderen, at sove igennem er at sove 5 timer uden mælk i denne alder.

At skifte fra NAN 1 til NAN 2 giver ham ekstra jern og derfor anbefales NAN 2 fra 6 måneders alderen. Der findes forskellige typer NAN 2. Og hvis du køber NAN pro 2 eller drikkeklar NAN 2, så mætter det normalt ikke mere. Du kan dog købe NAN 2 Good Night. Det er en tilskudsblanding med risflager, som giver en fyldigere smag og som kan give lidt mere mæthed. Den kan gives fra 6 måneders alderen som del af en varieret kost og ved siden af skemaden.

Uro om natten kan også skyldes at maven arbejder på højtryk for at nedbryde føde, derfor skal man også være opmærksom på ikke at proppe ham alt for meget om aften. Hvis han både får en stor portion grøntsagsmos, en flaske mme og måske også en flaske vælling (eller godnat mælk), så vil maven måske arbejde ekstra meget, for at nedbryde al den føde. Og dermed gøre at han sover uroligt. Det er derfor vigtigt at finde balancen ...

Annonce

... mellem at give ham det han lige præcis har brug for, for at sove godt og ikke overfylde ham ...

Motorisk udvikling påvirke også nattesøvnen. Han bruger sig selv mere og mere motorisk nu og få sig naturligt nogle gange lagt i nogle stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Han har derfor brug for at du hjælper ham med at blive lagt i en rar stilling igen, får dynen over sig og hjælpes videre i søvnen.

Drømme og bearbejdelse af alle dagens oplevelser spiller ind. Han kan både græde og grine i søvne, fordi han drømmer.

Du skal være opmærksom på ikke at give ham en sut, hver gang han vågner eller du hjælper ham videre i søvnen. Det er vigtigt at han lærer at sove uden at have noget i munden, da du ellers kan risikere at han vågner hver gang sutten tabes, fordi han har lært at du så kommer den i munden på ham ...

Til sidst vil jeg lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu:

Tidlig morgen 6: Flaske og sover videre

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grød med frugtmos som topping, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Flaske

Sover dagens 3 lur

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Flaske

Midt nat 03: Evt. flaske

Nogle børn vil i denne alder også have en rytme, hvor de f.eks. får flaske kl 20, sover deres længste søvnstræk til kl 01/02, hvor de får flaske igen og derefter så sover til næste morgen tidlig, hvor de så igen får flaske ...

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!