Svar: Natteroderi - vågner hver 2 time
6. februar 2013
Alder:
5 mdr.
Kære meget trætte mor
Tak for dit brev :)
Der kan være mange grunde til at jeres dreng vågner og virker søgende og grædende om natten og her kommer lidt forskellige bud og så må du selv vælge til og fra.
Hvis han er forkølet, så kan han vågne af dette. Hvis han er syg, har problemer med ørerne, er ved at få tænder eller lignende, så kan dette også give afbrudt nattesøvn.
Han kan naturligvis også vågne, fordi han er sulten, som du selv er inde på. Det er her vigtigt at du søger for at han får mælk nok at drikke hele dagen igennem, så han ikke behøver søge det hyppigt om natten. Et måltid om natten er dog ofte stadig reelt i 5 måneders alderen, at sove igennem er at sove 5 timer uden mælk i denne alder.
At skifte fra NAN 1 til NAN 2 giver ham ekstra jern og derfor anbefales NAN 2 fra 6 måneders alderen. Der findes forskellige typer NAN 2. Og hvis du køber NAN pro 2 eller drikkeklar NAN 2, så mætter det normalt ikke mere. Du kan dog købe NAN 2 Good Night. Det er en tilskudsblanding med risflager, som giver en fyldigere smag og som kan give lidt mere mæthed. Den kan gives fra 6 måneders alderen som del af en varieret kost og ved siden af skemaden.
Uro om natten kan også skyldes at maven arbejder på højtryk for at nedbryde føde, derfor skal man også være opmærksom på ikke at proppe ham alt for meget om aften. Hvis han både får en stor portion grøntsagsmos, en flaske mme og måske også en flaske vælling (eller godnat mælk), så vil maven måske arbejde ekstra meget, for at nedbryde al den føde. Og dermed gøre at han sover uroligt. Det er derfor vigtigt at finde balancen mellem at give ham det han lige præcis har brug for, for at sove godt og ikke overfylde ham ...
Motorisk udvikling påvirke også nattesøvnen. Han bruger sig selv mere og mere motorisk nu og få sig naturligt nogle gange lagt i nogle stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Han har derfor brug for at du hjælper ham med at blive lagt i en rar stilling igen, får dynen over sig og hjælpes videre i søvnen.
Drømme og bearbejdelse af alle dagens oplevelser spiller ind. Han kan både græde og grine i søvne, fordi han drømmer.
Du skal være opmærksom på ikke at give ham en sut, hver gang han vågner eller du hjælper ham videre i søvnen. Det er vigtigt at han lærer at sove uden at have noget i munden, da du ellers kan risikere at han vågner hver gang sutten tabes, fordi han har lært at du så kommer den i munden på ham ...
Til sidst vil jeg lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu:
Tidlig morgen 6: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3 lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske
Nogle børn vil i denne alder også have en rytme, hvor de f.eks. får flaske kl 20, sover deres længste søvnstræk til kl 01/02, hvor de får flaske igen og derefter så sover til næste morgen tidlig, hvor de så igen får flaske ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske