Svar: Baby vil ikke sove - 4 mdr.

6. februar 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære desperate mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Min første tanke er, at der sker rigtig meget med din lille dreng nu. Han gennemgår en stor udvikling, som både kan påvirke hans søvn og også hans indtag af mad.

Derudover så lyder det for mig som om at I måske skal se lidt mere på hele dagens rytme end kun på putningen. Du fortæller at han f.eks. kan ligge og pludre om natten og du fortæller også at han har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. Det lyder for mig som om at I skal se lidt på puttetidspunkter, spisetidspunkter osv. hele dagen igennem, fordi dagens rytme, naturligt også påvirker nattens rytme og også påvirker jeres drengs evne til at kunne overgive sig til søvnen, når du putter ham.

Jeg tænker også at det er vigtigt at du er realistisk omkring søvn hos børn i denne alder og hvad du kan forvente. Det er f.eks. vigtigt at mælk indgår som en fast del af hans putteritual. Han skal have mælk at sove på (ikke sukkervand:)), han skal have sin flaske, falde helt til ro med den og næsten sove, når du putter ham eller alternativt have sin flaske, der hvor du ønsker han skal sove, så han ikke oplever at blive flyttet og derefter blive ked af det.

Det vil være en rigtig god idé at arbejde på at han nu sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Nogle gange ligger dagens 3 lur så sent, at han ikke vil være parat til at gå i seng før kl måske er 22 og det er helt normalt for alderen. Det ændrer sig igen, når han bliver ældre. Hvis hans rytme er sådan og du prøver at putte ham kl 20, så kan det naturligt give store problemer for jer begge - så hvornår han puttes til natten afhænger således helt af hvordan hans søvn og rytme i øvrigt er i løbet af dagen.

Det er også sådan at der netop i 3-4 måneders alderen sker en ændring i barnets søvnmønster. Jeres dreng er nu naturligt mere opmærksom på verden, han følger mere bevidst med i hvad der sker omkring ham, han bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting og lyd, skelner mere og mere tydelig mellem om han er hjemme eller ude, om han er i jeres favn eller hos en fremmede osv. Og det betyder ofte at børn i denne alder let lader sig forstyrre - både når de skal spise - de ammes/får flaske, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og ...

Annonce

... være opmærksom på verden.

Dette betyder at man kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og det er vigtigt at du er opmærksom på at han får mælk nok og som sagt lader mælken/flasken indgå som en fast del af hans putteritual. Det er vigtigt fordi han vil sove længere på fyldt mave og også vil have lettere ved at overgive sig til søvnen, hvis han får en flaske når han skal sove. Det at få lun mælk og også sutte, virker beroligende og hjælper til en bedre søvn.

Hvis han ikke får mælk nok i løbet af hele dagen, så vil han naturligt søge dette om natten og hans mælkebehov er meget stort. Han vil stadig også skulle have flaske om natten, men jo mere han fyldes op i løbet af dagen, jo mindre vil han naturligt skulle søge flasken om natten. Måske er han også ved at være parat til lidt skemad, bare et par skefulde, som smagsprøver ...

En plan for dagen kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen: Flaske og sover videre

Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost: tilbydes evt. smagsprøver af en helt mild grød, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag: Flaske

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sover dagens 3 lur

Aften: Flaske - ofte vil han måske spise hyppigt af flaske i løbet af aftenen og gå sent i seng - tidspunktet for putning afhænger af hvornår på dagen 3 lur ligger.

Sen aften: Flaske

Midt nat: Flaske

Som du kan se indgår der i denne plan 7 flasker i døgnet og det er ikke usædvanligt at børn i denne alder har brug for dette, nogle gange har de brug for flere - netop fordi de ofte "slatspiser" lidt.

Samlet vil han sandsynligvis have brug for ca. 15 timers søvn i døgnet. Det kan være fordelt sådan at han f.eks. sover 10 timer om natten og 5 timer om dagen. Dagssøvnen fordelt på 3 lure - f.eks. 1.5 time om formiddagen, 2.5 times middagslur og en 3. lur på 1 time. Og så kan nattesøvnens 10 timer f.eks. ligge fra kl 21.30 til 07.30 ...

Jeg tænker altså at I hos jer skal prøve at skabe en alderssvarende dagsplan, som naturligt vil påvirke hans søvn om natten.

Jeg vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og søvn", som vil give et indblik i hvad der sker med din drengs søvn lige nu og hvad du kan forvente nu og også fremover. Så I stille og roligt får skabt nogle gode vaner og rutiner omkring søvn, som I begge trives med :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!