Søvnmangel gennem fem måneder

6. februar 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvnmangel gennem fem måneder

Kære Helen,

Jeg har læst mange svar fra dig til andre trætte mødre og har læst lidt i din bog om søvn. Jeg er blevet klogere, men har stadig hårdt brug for din hjælp.

Jeg ved snart ikke, hvor jeg skal starte - mange omstændigheder kan jo spille ind på vores situation, så jeg prøver at begrænse mig uden at glemme evt. brugbar information...

For 5 måneder siden fødte jeg min datter. Vores første barn. Vi havde virkelig glædet os til livet som forældre, men det blev en del anderledes end vi havde troet. Det var en lang fødsel på 40 timer, fordi selve udvidelsesfasen tog meget lang tid. Pressefasen var nem: 30 minutter - der ville jeg gerne have hende ud! Min datter fik topscorer med det samme, da hun kom ud og hendes hjertelyd og alt var fint undervejs. Jeg fik en blokade efter 38 timer, ellers ikke noget smertestillende, og jeg pressede hende selv ud.

Fra starten af græd hun meget og var meget vågen, sov meget lidt. Der kom hurtigt gang i amningen og det fungerede fint. Hendes søvn var dog meget afbrudt fra starten af - jeg har aldrig vækket hende for at amme hende, ofte gik der 2 timer mellem amningerne både nat og dag. Hun var meget sulten men tog fint på. Da hun var et par uger gammel tog gråden til, særligt om eftermiddagen og lægen mente, at hun havde kolik. Hun lavede presselyde og vred sig konstant de første tre måneder af hendes liv. Jeg var meget OBS på, om hun slugte luft under amning, og gjorde mig umage med at hjælpe hende med at bøvse etc. Vi tog hende også til kiropraktor, zoneterapeut, kraniosakralterapeut... Men maveproblemerne blev først bedre efter ca 3½ måned. parallelt med dette sov hun dårligt både nat og dag. afbrudte, korte lure om dagen på ½-1 time. Nogle dage sov hun slet ikke. Det var virkelig frygteligt. Vi var så trætte og ville så gerne hjælpe hende med søvn, for hun var så træt, men kunne bare ikke finde ro. Vi troede dengang, at det var pga. maveproblemerne, at hun sov så dårligt, men det viste sig at søvnmønsteret fortsatte...

Nu er hun som nævnt fem måneder, og sover stadig meget afbrudt om natten og korte lure om dagen. vores sundhedsplejerske oplever hende som særligt sensitiv. hun er meget nysgerrig, vågen, aktiv og har svært ved at slappe af og hengive sig til søvnen. Hun bliver hurtigt overstimuleret og træt og har samtidig meget svært ved at finde ro, paradoksalt nok. Det er så anstrengende, både for hende og for os (hendes trætte forældre).

Jeg ammer stadig fuldt. Vi har prøvet flaske, hvor far gav om natten og om dagen, med mit mælk og med mme (mange forskellige slags er prøvet) - uden held. hun vil gerne tage sut. det har hun heldigvis gjort fra starten af. vi er begyndt at give lidt grød/mos, men hun vil helst lege med skeen og virker ikke hundrede procent klar... vi prøver at skabe faste rammer for hendes dag - men de bliver brudt igen og igen, fordi hun vågner og falder i søvn så uregelmæssigt. alt handler om at hun skal have det godt og alligevel føler jeg ...

Annonce

... ikke at noget rigtig lykkes.

En typisk dag ser ud som følger:

Hun vågner ca ved 5-tiden. blir træt igen efter 1½-2t. jeg ammer hende i søvn. hun sover oftest 45 min i sin seng. hun er igen vågen max 2 timer, så er hun træt. vi tager hende med ud i barnevogn - for kun her kan vi være heldige at hjælpe hende med en længere lur på ca 1½-2timer - ofte afbrudt af en lille opvågning undervejs. Vi skal gå med barnevognen i mindst 1 time, før vi kan stille den og tage hende med op i soveværelset (som er køligt med åbent vindue) i barnevognskassen (det er en kombivogn så der er ingen seperat lift i).

Vi bor på 3. sal i lejlighed og vores gård er åben, så der bryder jeg mig ikke om at stille hende nede. herefter får hun en kort lur på ca 45 min om eftermiddagen hvor jeg enten ammer hende i søvn eller går med barnevogn igen. her er det ofte umuligt at gøre hendes lur længere. hun er derfor død træt sidst på eftermiddagen og puttes ved 18-tiden. det tager som regel 3 kvarter og foregår ved, at jeg ammer fra begge bryster, putter hende godt med dynen, holder hende i hånden, tager hende op når hun brokker sig for meget, går frem og tilbage med hende svøbt i dynen i et mørkelagt soveværelse indtil hun er faldet til ro igen og putter hende så i sengen, holder hende i hånden og til sidst falder hun i søvn.

Vi har prøvet at vugge hende i søvn i en såkaldt slyngevugge, men hun græder til vi tager hende op. Nogle gange skal jeg op at gå med hende 3 gange før hun falder til ro. hun vender og drejer sig meget, sparker dynen af og når jeg tager hende op, gylper hun nogle gange eller bøvser, selvom hun havde bøvset etc inden jeg lagde hende i første omgang. hun gylper meget, men lægen har sagt det er fint, når hun tager fint på. men, hun sover som regel lidt i kl 19. herefter vågner hun typisk ved 21-tiden, igen lige omkring midnat, ved 3 tiden og igen ved 5 tiden, hvor hun ikke kan ammes i søvn længere... derudover vågner hun også undervejs og skal have sutten.

Hun bliver lagt over i sin egen seng efter hver natte-amning, som står ved siden af vores seng. jeg er rykket ind i stuen, så min mand er begyndt at komme ind med hende hver gang hun skal ammes, så jeg kan få lidt søvn mellem amningerne - og så det måske kunne mindske antallet af amningerne, fordi min brystmælk kom lidt udenfor "dufte-vidde" - men det har ikke hjulpet på hendes søvnmønster.

Helen, jeg er så død hamrende træt, fordi jeg hverken får slappet af om dagen eller sovet ordentligt om natten. Og jeg ser stort set ikke veninder eller familie fordi jeg ikke har overskud. Jeg vil så gerne nyde min dejlige datter og min tid på barsel med hende, men jeg føler det vitterligt som et helvede, fordi det har stået på i 5 måneder... hvad tænker du om vores situation? hvordan får vi noget bedre, mere sammenhængende søvn?

Håber så meget du kan hjælpe os - min dejlige datter, min elskede mand og meget, meget trætte mig...

Mange hilsner
fra en meget træt mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.