Svar: Natteskræk eller?
4. september 2012
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at det går bedre med putningen :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu. Netop omkring 1½ års alderen oplever mange forældre søvnproblemer. Barnet har både svært ved at falde i søvn og barnet sover ofte også rigtig dårligt om natten. Mange børn vågner med skrig, græder højt og ulykkeligt. Det handler om at børn i denne alder begynder at have mere farefornemmelse.
Farefornemmelsen betyder at hun lige nu oplever verden større og mere farlig - hun klatrer op og finder ud af at hun ikke selv kan komme ned, hun løber hurtigere nu og falder, slår hul på knæet osv. Hun oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra hende, skubber til hende, nogle bider måske og hun møder også modstand fra jer, I holder mere fast i hende, så hun ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når hun skal sove og også om natten.
For alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og gør det svært at slippe en dag fyldt med oplevelser. Samtidig bliver oplevelserne bearbejdet, når hun drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig og være rigtig kede af de, netop fordi de drømmer meget.
god idé at tale dagen igennem med hende. Netop fordi hun lige nu oplever verden større og mere farlig, så har hun hovedet fyldt med tankemylder og ingen af os kan sove, hvis vi ligger og tænker på en masse, tingene skal bearbejdes lidt så vil kan slippe dagen.
Når hun ligger i sin seng, så tal dagen igennem "I morges da du stod op, så fik du havregrød, mmm det smager godt", "så kørte vi i vuggestue og du legede med .. det var sjovt", "men så faldt du og slog hul på knæet, Av det gjorde ondt", "så fik du plaster på og så gik det godt igen" - og så kikker I på plasteret og mindes densituation. Så I på den måde får talt lidt om alt det der er sket, både det gode og det mindre gode.
I kan på samme måde fortælle hende en historie om hende selv "der var engang en lille pige der hed ...", "hun boede sammen med sin mor, sin far og ...". "Om dagen legede hun med ...", "hun elskede at ....", "hun var også en rigtig lille filur der ..." osv.
Jo mere I kan gennemgå dagen og dagens oplevelser før hun sover, jo større sandsynlighed er der for at hun får tømt lidt af det tankemylder hun har og derfor vil sove bedre og sove mere roligt.
Og ja, derudover så kan der naturligvis også være tale om natteskræk. Det ofte netop ofte omkring 1½ års alderen og kendetegner sig især ved at barnet vågner med skrig, sidder op i sengen - og barnet vil ikke lade sig trøste. Barnet skubber forældrene væk, virker vågen - men sover.
Et barn med natteskræk skal derfor ikke tages op, men I skal så vidt muligt forsøge at få hende videre i søvnen. Ikke tænde for meget lys, ikke rumsterer for meget rundt, ikke tale for meget, ikke give vand eller lignende, men kort og godt prøve at lægge hende ned igen, få dynen på hende og med det samme få hende videre i søvnen.
Hvis hun vågner op, så vil det ofte tage lang tid at få hende til at sove og kan godt tage en time. Her vil I kunne prøve at tage hende ind til jer, lade hende finde roen og trygheden og netop kunne sove videre, fordi I sover sammen. Eller I må tage hende op, gå ind i stuen, sætte jer stille og så ventet på at hun igen bliver parat til at sove og så putte hende igen.
Håber I kan bruge dette videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske