Brev:
Putning med opstød
4. september 2012
Alder:
3 mdr.
Putning med opstød
Hej Helen.
Lige siden vores søn kom til verden, har han døjet med opstød. Han gylper ikke, men mælken kører op og ned i spiserøret på ham. Umoden lukkemuskel fik vi at vide på børneafdelingen, da han blev tjekket. Han vil vokse fra det, sagde de. Og det er også blevet meget bedre, men det generer ham nu stadig - især når han sover.
Jeg vil gerne have din hjælp til, hvordan vi arbejder med putningen samtidig med, at vi tager hensyn til hans opstød.
Jeg har indtil nu ammet ham i søvn. I starten var det en langvarig affære, hvor han drak, faldt i søvn, vågnede af hans opstød, drak igen og faldt i søvn. Sådan fortsatte det i to timer. Vi gik også meget med ham, da han sov bedre med hovedet oppe. Derfor sover han også nu med hovedet eleveret.
Nu er vi så nede på ½-1 time i takt med, at det ikke er så slemt mere. Jeg synes, vi er nået der til, hvor vi langsomt måske kan begynde at arbejde med at lære ham at falde i søvn selv. ...
...
Problemet er, at han ofte vågner, når jeg lægger ham eller lidt efter. Det er som om, at bevægelsen fra favn til seng sætter gang i opstødene. Så græder han, men sover halvvejs. Nogle gange kan det klares med en sut, andre gange skal han op og gåes lidt med, og hvis det er helt slemt, kommer han til brystet igen.
Kan jeg begynde at tage ham fra brystet, når han er døsig? Eller skal vi vente. Det fungerer jo egentlig godt nok med at amme ham i søvn. Vi svøber ham, og når opstødene ikke driller, så sover han fint videre.
Nogle gange vågner han om natten eller om dagen i barnevognen, fordi opstødene bliver voldsomme. Det lyder næsten, som om han får det i den forkerte hals. Han græder og græder, og jo mere han græder des voldsommere bliver opstødene, så han til sidst har svært ved at få vejret. Er der noget, vi kan gøre for at hjælpe ved disse "anfald"? Eller er det tiden, der skal arbejde for os?
Med venlig hilsen
Mor til 2