Putning med opstød

4. september 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Putning med opstød

Hej Helen.

Lige siden vores søn kom til verden, har han døjet med opstød. Han gylper ikke, men mælken kører op og ned i spiserøret på ham. Umoden lukkemuskel fik vi at vide på børneafdelingen, da han blev tjekket. Han vil vokse fra det, sagde de. Og det er også blevet meget bedre, men det generer ham nu stadig - især når han sover.

Jeg vil gerne have din hjælp til, hvordan vi arbejder med putningen samtidig med, at vi tager hensyn til hans opstød.

Jeg har indtil nu ammet ham i søvn. I starten var det en langvarig affære, hvor han drak, faldt i søvn, vågnede af hans opstød, drak igen og faldt i søvn. Sådan fortsatte det i to timer. Vi gik også meget med ham, da han sov bedre med hovedet oppe. Derfor sover han også nu med hovedet eleveret.

Nu er vi så nede på ½-1 time i takt med, at det ikke er så slemt mere. Jeg synes, vi er nået der til, hvor vi langsomt måske kan begynde at arbejde med at lære ham at falde i søvn selv. ...

Annonce

...
Problemet er, at han ofte vågner, når jeg lægger ham eller lidt efter. Det er som om, at bevægelsen fra favn til seng sætter gang i opstødene. Så græder han, men sover halvvejs. Nogle gange kan det klares med en sut, andre gange skal han op og gåes lidt med, og hvis det er helt slemt, kommer han til brystet igen.

Kan jeg begynde at tage ham fra brystet, når han er døsig? Eller skal vi vente. Det fungerer jo egentlig godt nok med at amme ham i søvn. Vi svøber ham, og når opstødene ikke driller, så sover han fint videre.

Nogle gange vågner han om natten eller om dagen i barnevognen, fordi opstødene bliver voldsomme. Det lyder næsten, som om han får det i den forkerte hals. Han græder og græder, og jo mere han græder des voldsommere bliver opstødene, så han til sidst har svært ved at få vejret. Er der noget, vi kan gøre for at hjælpe ved disse "anfald"? Eller er det tiden, der skal arbejde for os?

Med venlig hilsen
Mor til 2

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder