Svar: 3-årig går sent i seng
17. juni 2012
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og dejligt at høre at I har kunne bruge mine tidligere svar og at det har givet jer ro :)
60 % af de treårige har stadig brug for middagslur, - gennemsnitligt sover børn i denne alder ca. 12 timer i døgnet, ofte fordelt sådan at barnet sover 1-1 ½ time til middag og ca 11 timer om natten. Jeres dreng sover fra 21/21.30 til 7, altså ca 10 timer om natten og sover så to timers middagslur - samlet sover han altså som han har behov for og trives umiddelbart med sin rytme ...
I beskriver en dreng, der umiddelbart sover rigtig godt til middag og som er svær at vække, hvis man forsøger. Han sover rigtigt tungt og et eller andet sted, så tænker jeg derfor at han skal have lov til at sove. Han lyder faktisk til at have behov for sine to timer midt på dagen og netop dagssøvnen kan være rigtig god for hans udvikling. Han kommer igennem alle søvnens stadier, udskiller væksthormon, bearbejder oplevelser osv. Og jeg synes faktisk det er lidt synd for ham, hvis I vil ændre på dette - netop fordi han trives med det ...
Jeg forstår dog godt, at I ikke trives med at han sover så sent som han gør og at I savner tid om aftenen .. og ja, umiddelbart kan det sagtens være noget han vokser fra, netop i takt med at han bliver ældre og begynder at kunne undvære sin dagssøvn mere og mere, så på den måde arbejder tiden også for jer.
Alternativet kan være at vække ham lidt før om morgenen, f.eks. kl 6.30, for at se om han ved at starte dagen lidt tidligere og samtidig holde fast i at han ikke sover mere end 2 timer til middag, så også kan sove lidt tidligere om aftenen - det kan forsøges, men umiddelbart tænker jeg at det nok er begrænset, hvor meget I kan ændre. Han lyder til at have brug for at sove med den rytme han har og det er vigtigt for ham med det lidt længere søvnstræk midt på dagen.
At ændre på barnets rytme vil være noget der tager rigtig lang tid, ofte kan det sagtens tage 5 uger at få kørt en ny rytme ind og få påvirket barnets indre ur så han selv begynder at føle behov for at sove tidligere ... Men, der er altid en risiko for at han "falder tilbage" til den gamle rytme igen og hos jer er sandsynligheden ret stor, fordi han rent faktisk sover som han har behov for og lyder til at trives rigtig godt med den rytme ...
Så jeg er altså tilhænger af at I holder fast i at han bør sove kl ca. 21 og at I vækker ham om morgenen kl 7, så dagen starter i god tid hver dag. Og at I så lader ham sove 1.5-2 timer til middag, for det har han stadig brug for. Og så må tiden arbejde lidt for jer og I må glæde jer over at han rent faktisk sover så godt som han gør og at det er rigtig godt for ham ... selvom det er hårdt for jer :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske