Brev:
Hvornår bør man sætte grænser?
17. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Hvornår bør man sætte grænser?
Hej Helen.
Her kommer et noget mere konkret spørgsmål end mit sidste:
Min datter på 9,5 måneder er meget nysgerrig af gemyt og vil bare gerne undersøge hele verden - hele tiden. Inklusiv under måltiderne, hvorfor jeg bruger en del energi på at aflede hende med diverse små lege og et par stykker legetøj (jeg har forsøgt at være super entusiastisk, sige mam-mam osv. for at holde hendes fokus, men uden held - alting er simpelthen for spændende).
Det er selvfølgelig skønt at hun er så nysgerrig på verden, men det leder mig også til mit første grænse-relaterede spørgsmål:
Hvornår bør man begynde at sætte grænser for de af undersøgelserne som man synes er lige i overkanten?
Eksempelvis har min datter de sidste par dage syntes at det er vældig spændende at sidde med hånden nede i hendes krus med vand og få dejligt våde hænder mens hun spiser. Jeg synes at hun stadig er så lille at det er ok, at hun skal have lov at stille sin undersøgelsestrang- men jeg er i tvivl om hvor grænsen går - hvornår bør man begynde at sætte grænser for dét man ikke vil have? Hvornår er hun "bevidst" nok til at forstå det?
Og i samme dur har jeg endnu et spørgsmål. Ved måltiderne, og igen indenfor den sidste uges tid, er min datter begyndt konsekvent at smide alting ned fra hendes bakke på stolen - mad, legetøj og alting. Både "bevidst" ved at tage eksempelvis legetøjet med hånden, og så slippe det ude over kanten af "playtray"-bakken, og også mere eller mindre ubevidst ved at "feje" alting af bakken med armene.
Hvornår er hun stor og bevidst nok til at jeg kan og bør lære hende at hun, i stedet for at smide/feje det på gulvet, skal give det til mor?
Jeg ser, endnu en gang, frem til at høre fra dig.
Hilsen