Hvornår bør man sætte grænser?

17. juni 2012

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Hvornår bør man sætte grænser?

Hej Helen.

Her kommer et noget mere konkret spørgsmål end mit sidste:

Min datter på 9,5 måneder er meget nysgerrig af gemyt og vil bare gerne undersøge hele verden - hele tiden. Inklusiv under måltiderne, hvorfor jeg bruger en del energi på at aflede hende med diverse små lege og et par stykker legetøj (jeg har forsøgt at være super entusiastisk, sige mam-mam osv. for at holde hendes fokus, men uden held - alting er simpelthen for spændende).
Det er selvfølgelig skønt at hun er så nysgerrig på verden, men det leder mig også til mit første grænse-relaterede spørgsmål:

Hvornår bør man begynde at sætte grænser for de af undersøgelserne som man synes er lige i overkanten?

Eksempelvis har min datter de sidste par dage syntes at det er vældig spændende at sidde med hånden nede i hendes krus med vand og få dejligt våde hænder mens hun spiser. Jeg ...

Annonce

... synes at hun stadig er så lille at det er ok, at hun skal have lov at stille sin undersøgelsestrang- men jeg er i tvivl om hvor grænsen går - hvornår bør man begynde at sætte grænser for dét man ikke vil have? Hvornår er hun "bevidst" nok til at forstå det?

Og i samme dur har jeg endnu et spørgsmål. Ved måltiderne, og igen indenfor den sidste uges tid, er min datter begyndt konsekvent at smide alting ned fra hendes bakke på stolen - mad, legetøj og alting. Både "bevidst" ved at tage eksempelvis legetøjet med hånden, og så slippe det ude over kanten af "playtray"-bakken, og også mere eller mindre ubevidst ved at "feje" alting af bakken med armene.

Hvornår er hun stor og bevidst nok til at jeg kan og bør lære hende at hun, i stedet for at smide/feje det på gulvet, skal give det til mor?

Jeg ser, endnu en gang, frem til at høre fra dig.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet