3-årig går sent i seng

17. juni 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

3-årig går sent i seng

Kære Helen

Tak for dine svar på min forrige storm af breve. Lillebror sutter kortvarigt på den ny sut, som du anbefalede os, men kun når han er frisk. Vi håber, han efterhånden tager den helt til sig. Vi har lagt en plan for storebror og prøver med bleen i ferien og trapper også sutten ned men ser lige, hvordan han reagerer på det, før vi tager sutten helt fra ham. Og dit svar ift. opdragelse gav en enorm ro. Så ja, alt i alt endnu engang tak for hjælpen!

Nu skal jeg så høre din mening om storebrors søvnvaner. Han har været i en rytme, hvor han sov fra 21/21.30 til 7, og så en middagslur kl 12.30-14.30. Det har fungeret super for ham, og han har været en glad, udhvilet dreng. Det har bare ikke fungeret for os! Vi får ingen voksentid om aftenen, og det har vi måttet konstatere er skidt for vores parforhold. Vi oplever, at vi har brug for en pause sammen om aftenen for at have overskud til børnene resten af tiden.

Ud fra dine svar til andre har vi prøvet at rykke storebrors rytme. Vi har bedt dem vække ham i børnehaven før kl 14 (så kan han også spise frugt sammen med de andre børn). Om morgenen har vi vækket ham kl 7. Vi puttede ham kl 21.30 den første aften og har rykket det et kvarter frem hver aften. Men vi kan ikke få ham til at sove før kl 21! ...

Annonce

... I børnehaven har de ikke kunne vække ham før lidt over 14, fordi han sov så utroligt tungt.

I går lørdag prøvede vi så at putte ham før. Han sov lidt over 12 og blev vækket kl 13.55. På vej i bilen kl 19 virkede han som om, han kunne falde i søvn der, men det gjorde han ikke, selvom vi kørte ekstra rundt. Han virker træt om eftermiddagen og også tit om aftenen (gaber fx), men han sover ikke før kl 21. Lige nu er han tydeligt i søvnunderskud af vores forsøg. Hvad er mon bedst at gøre?

Vil det efterhånden blive nemmere for ham at vågne med tiden, så vi skal blive ved at vække ham efter halvanden eller måske endda en time middag?
Eller vil han blive ved at sove sent så længe han i det hele taget får en lur? Her tænker jeg på hvor mange timer, der mon typisk går fra et 3-årigt barn vågner til det kan sove igen?

Det skal lige tilføjes, at lillebror går i seng allerede kl 19, så det er ikke hans selskab, der trækker om aftenen. Og vi siger alt det der med, at vi bare skal rydde op, så det er heller ikke tanken om os voksne der hygger (hvilket desværre også er helt sandt).

Vi ville så gerne finde en måde, hvorpå vi kan give ham en ordentlig dag uden at det betyder, at vi voksne skal give afkald på al "voksentiden"! Kan vi det mon?

Mange hilsner
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!