Svar: Søvn efter forkølelse
22. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Luise
Det at din datter har været og stadig er lidt forkølet, kan naturligvis godt påvirke hendes søvn. Når næsen lukker til og luftvejene er irriterede, så hjælper det naturligt at få lidt bryst/varm mælk, det løsner og bedre vejrtrækning. Samtidig så giver det også ro og tryghed at blive ammet og det er derfor naturligt at din datter søger brystet ekstra meget, når hun er forkølet.
Det er dog vigtigt at hendes amninger skrues ned, så hendes indtag af mælk ikke får lov til at fylde for meget og hendes indtag af skemad derfor nedsættes. Det er en dum cirkel at komme ind i, hvis hun indtager for meget mælk, så spiser hun ikke skemad nok og hvis hun ikke spiser skemad nok, så vil hun naturligt søge at få behovet for mælk ekstra dækket ...
Prøv derfor at komme væk fra at amme hende om natten, prøv at få hende videre i søvnen ved at hjælpe hende med beroligende ord, nærhed, fysisk kontakt osv. Men altså uden at amme. Hvis hun kun kan beroliges med brystet, så må du give hende det, men prøv at gøre det kortvarigt, så hun ikke fylder sig med mælk, men kun trøstes og igen lærer at sove uden at have brystet i munden.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning (giver bedre plads til frokostmos)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på. rugbrødshapsere kan endnu ikke erstatte mos. Hvis hun er god til at tygge, kan hun få hapsere som supplement til mosen. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 som nu
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, f.eks. lidt ris med sove, en kartoffelbåd fra ovnen at gumle på, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Ammes og puttes kl ca 20. Da hun vågner sent af sin middagslur er det helt naturligt at hun ikke kan sove før kl er ca. 20.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og herefter skal du forsøge at få hende til at sove til næste morgen tidlig uden at få yderligere mælk.
Når hun protesterer mod putning om aftenen, så er det sandsynligvis fordi I forsøger at putte hende for tidligt. Hun kan ikke sove allerede kl 19, hvis hun føst står op fra sin middagslur kl 16-16.30 og det er helt okay at I derfor ikke starter putteritual før kl 19.30-20 :)
Håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske