Svar: Søvn efter forkølelse

22. februar 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Luise

Det at din datter har været og stadig er lidt forkølet, kan naturligvis godt påvirke hendes søvn. Når næsen lukker til og luftvejene er irriterede, så hjælper det naturligt at få lidt bryst/varm mælk, det løsner og bedre vejrtrækning. Samtidig så giver det også ro og tryghed at blive ammet og det er derfor naturligt at din datter søger brystet ekstra meget, når hun er forkølet.

Det er dog vigtigt at hendes amninger skrues ned, så hendes indtag af mælk ikke får lov til at fylde for meget og hendes indtag af skemad derfor nedsættes. Det er en dum cirkel at komme ind i, hvis hun indtager for meget mælk, så spiser hun ikke skemad nok og hvis hun ikke spiser skemad nok, så vil hun naturligt søge at få behovet for mælk ekstra dækket ...

Prøv derfor at komme væk fra at amme hende om natten, prøv at få hende videre i søvnen ved at hjælpe hende med beroligende ord, nærhed, fysisk kontakt osv. Men altså uden at amme. Hvis hun kun kan beroliges med brystet, så må du give hende det, men prøv at gøre det kortvarigt, så hun ikke fylder sig med mælk, men kun trøstes og igen lærer at sove uden at have brystet i munden.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til ...

Annonce

... formiddagslur uden amning (giver bedre plads til frokostmos)

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på. rugbrødshapsere kan endnu ikke erstatte mos. Hvis hun er god til at tygge, kan hun få hapsere som supplement til mosen. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 som nu

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, f.eks. lidt ris med sove, en kartoffelbåd fra ovnen at gumle på, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Ammes og puttes kl ca 20. Da hun vågner sent af sin middagslur er det helt naturligt at hun ikke kan sove før kl er ca. 20.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og herefter skal du forsøge at få hende til at sove til næste morgen tidlig uden at få yderligere mælk.

Når hun protesterer mod putning om aftenen, så er det sandsynligvis fordi I forsøger at putte hende for tidligt. Hun kan ikke sove allerede kl 19, hvis hun føst står op fra sin middagslur kl 16-16.30 og det er helt okay at I derfor ikke starter putteritual før kl 19.30-20 :)

Håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland