Brev:
Grænsesætning ved middagsbordet
22. februar 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
Grænsesætning ved middagsbordet
Kære Helen.
Min mand og jeg er gået lidt død i metoder for at få vores søde datter til at sidde ved bordet når vi skal spise.
Hun er en lille dame med krudt bagi, meget foran morotorisk, fuld fart på sproget og så skal hun i dén grad afprøve grænser (mere end storebror), så vi er lidt nye men ikke uerfarne i det.
Problemet er, at vi tydeligt sætter grænser ved at vise hvad vi mener og at det hænger sammen med det vi siger.
Hun har filurblikket på og skal liiiige prøve at se hvad der sker.
Hun smider sine strømper HELE tiden, hvilket resulterer i kolde fødder og en asen og masen for at få dem på hende igen. Hun bliver glat som en orm og så snart de er på ryger de af igen. Sådan har det været i næsten et år.. Altså helt ærligt hvor sjovt kan det blive ved at være.... Så længe der kommer en reaktion fra mor og far, JA, men altså...
Nå men når vi skal spise, så sidder hun og vil gerne smage alting og spiser generelt fint.
Men efter 2-5 min så vil hun ned og vi har prøvet alt muligt. Vi har sagt til hende at så er der ikke mere mad. Hun vil nemlig gerne gå til og fra bordet og putte noget i munden.
Vi har også sagt til hende at hun må gå på værelset hvis ikke hun spiser med os.
Det lytter hun selvfølgelig ikke på og følger vi hende derind og sætter hende i gang med en leg, ja så kommer hun igen. Det kan vi så gøre indtil vores mad bliver kold og hun starter med at græde fordi hun ikke vil være derinde.
Hvis v tager maden ud græder hun også helt vildt og vil have mad..
Hvad gør vi? Hvad forstår en 2 årig?
Kærlig hilsen
mor