Grænsesætning ved middagsbordet

22. februar 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Grænsesætning ved middagsbordet

Kære Helen.

Min mand og jeg er gået lidt død i metoder for at få vores søde datter til at sidde ved bordet når vi skal spise.

Hun er en lille dame med krudt bagi, meget foran morotorisk, fuld fart på sproget og så skal hun i dén grad afprøve grænser (mere end storebror), så vi er lidt nye men ikke uerfarne i det.

Problemet er, at vi tydeligt sætter grænser ved at vise hvad vi mener og at det hænger sammen med det vi siger.

Hun har filurblikket på og skal liiiige prøve at se hvad der sker.

Hun smider sine strømper HELE tiden, hvilket resulterer i kolde fødder og en asen og masen for at få dem på hende igen. Hun bliver glat som en orm og så snart de er på ryger de af igen. Sådan har det været i næsten et år.. Altså helt ærligt hvor sjovt kan det blive ved at ...

Annonce

... være.... Så længe der kommer en reaktion fra mor og far, JA, men altså...

Nå men når vi skal spise, så sidder hun og vil gerne smage alting og spiser generelt fint.

Men efter 2-5 min så vil hun ned og vi har prøvet alt muligt. Vi har sagt til hende at så er der ikke mere mad. Hun vil nemlig gerne gå til og fra bordet og putte noget i munden.
Vi har også sagt til hende at hun må gå på værelset hvis ikke hun spiser med os.

Det lytter hun selvfølgelig ikke på og følger vi hende derind og sætter hende i gang med en leg, ja så kommer hun igen. Det kan vi så gøre indtil vores mad bliver kold og hun starter med at græde fordi hun ikke vil være derinde.

Hvis v tager maden ud græder hun også helt vildt og vil have mad..

Hvad gør vi? Hvad forstår en 2 årig?

Kærlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien