Svar: Okay at blive i lift?
9. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Kære D.
De fleste børn vil have brug for at komme ud af deres lift i 3-4 måneders alderen. Dette fordi barnet naturligt begynder at trille og bruge sig selv mere motorisk og det er dejligt og også vigtigt for barnet, at kunne skifte stilling under søvn, hvilket liften hindrer dem i. Samtidig vil liften også ofte være for lille fordi barnet i denne alder er fysisk så stor, at der er brug for mere plads ...
Det er en rigtig god idé at lade liften stå i tremmsengen, så barnet er vant til at sove det sted, hvor barnet forventes at sove. Det lettere overgangen, at omgivelserne er trygge og det som barnet kender. Så det er meget fint at I allerede har gjort dette.
Det er også ofte en god idé at tage kalechen af liften, så barnet ligger åben og kan kigge sig omkring, fordi det naturligt vil være en større omvæltning at komme fra en lukket lift og til en åben seng, end at komme fra en åben lift til en åben seng.
Hvis barnet tydeligt har behov for at føle sig omsluttet og har svært ved at falde til ro kun med en dyne omkring sig, så vil det ofte også hjælpe at udskifte liften med en voksipose eller lignende. Så barnet stadig føler sig puttet og pakket til natten og hjælpes til at holde fysisk sammen på sig selv, men stadig liggende i sin seng. Stille og roligt kan man så åbne mere og mere op for voksiposen og lade barnet sove med en dyne i stedet.
En sengehimmel kan være en god idé. Du kan købe en sengehimmel i de større babyudstyrs forretninger - de findes i mange forskellige priser. Andre vælger at bygge en himmel selv - det afhænger lidt af hvor meget handymand man er :) Og så kan man naturligvis også undersøge om man kan købe en brugt.
En sengerand vil ofte også være en rigtig god idé, fordi det gør sengen lidt mindre, men det gør også oplevelsen af sengen mindre og mere tryg. Det kan virke beroligende for barnet ikke at kunne kikke ud af tremmerne, men stadig være omgivet af trygge, tætte sider.
Jeg håber ovenstående giver lidt idé til at komme videre hos jer, rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske