Svar: Fra 2 til 1 lur til 2 lure igen
19. oktober 2011
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med kun en lur dagligt og det kunne godt lyde som om at jeres datter ikke er helt klar til det endnu.
For at indføre to lure igen, så vil det være rigtig fint at I vækker hende om morgenen, så dagen ikke starter for sent - med mindre hun vågner af sig selv allerede kl 7 eller før. Her skal hun så op, have morgengrød, leges med, aktiveres, have et formiddagsmåltid og så puttes til sin formiddagslur. Det vil ofte være en kort lur på måske kun 45 minutter og det vil være meget fint.
I kan lægge hende i seng og putte hende som I gør om aftenen, I kan også vælge at lægge jer med hende, for at se om I med jeres nærhed kan lulle hende i søvn eller I kan vælge at putte hende i barnevognen, evt. trille en tur med hende.
Når hun har sovet en kort formiddagslur, så skal hun op, have frokost, lege osv. Så kan hun få en kop mælk og en banan og blive puttes til en middagslur - igen kan I overveje hvor og hvordan I vil putte hende, for at hun bedst muligt falder i søvn.
Hun vil højst sandsynlig sove senere til natten, når hun begynder at sove to lure dagligt og det vil være helt okay. Det giver jer også mulighed for at tilbyde netop både aftensmad og godnatgrød :) At få en godnatgrød er dog ikke noget hun skal - hvis hun kan sove fint uden, så er det helt okay. Alternativet kan også være en banan at sove på, hvis det er lettere, for lige at få givet hende lidt :)
Det kan i en periode være en god idé at indføre et bad i løbet af dagen - gerne efter frokost, hvorefter hun så kan lege lidt og bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, men så blive træt og derefter blive puttet. Det kan nogle gange have en god effekt på middagsluren, at ilægge et bad midt på dagen ...
En plan for dagen med to lure kunne se således ud:
Vågner af sig selv 6.30-7 og vækkes, hvis hun ikke er vågen kl 7
Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt vand af kop.
Puttes til formiddagslur - sover måske mellem 10-10.45, altså en kort lur.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret af grøntsager, kød, fisk, kartofler, æg, pasta, osv. Der kan også være tale om varm frokost. Vand af kop.
Tilbydes mellemmåltid i form af frugt, gerne banan eller andet, mælk af en kop og puttes så til middagslur kl 13.30-14.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, mysli eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter, der skal være mad i stykker og også stadig moset mad, som I hjælper hende med at spise.
Godnatgrød ca 19.30 og puttes herefter til natten
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, forsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske