Svar: Fra 2 til 1 lur til 2 lure igen

19. oktober 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med kun en lur dagligt og det kunne godt lyde som om at jeres datter ikke er helt klar til det endnu.

For at indføre to lure igen, så vil det være rigtig fint at I vækker hende om morgenen, så dagen ikke starter for sent - med mindre hun vågner af sig selv allerede kl 7 eller før. Her skal hun så op, have morgengrød, leges med, aktiveres, have et formiddagsmåltid og så puttes til sin formiddagslur. Det vil ofte være en kort lur på måske kun 45 minutter og det vil være meget fint.

I kan lægge hende i seng og putte hende som I gør om aftenen, I kan også vælge at lægge jer med hende, for at se om I med jeres nærhed kan lulle hende i søvn eller I kan vælge at putte hende i barnevognen, evt. trille en tur med hende.

Når hun har sovet en kort formiddagslur, så skal hun op, have frokost, lege osv. Så kan hun få en kop mælk og en banan og blive puttes til en middagslur - igen kan I overveje hvor og hvordan I vil putte hende, for at hun bedst muligt falder i søvn.

Hun vil højst sandsynlig sove senere til natten, når hun begynder at sove to lure dagligt og det vil være helt okay. Det giver jer også mulighed for at tilbyde netop både aftensmad og godnatgrød :) At få en godnatgrød er dog ikke noget hun skal - hvis hun kan sove fint uden, så er det helt okay. Alternativet kan også være en banan ...

Annonce

... at sove på, hvis det er lettere, for lige at få givet hende lidt :)

Det kan i en periode være en god idé at indføre et bad i løbet af dagen - gerne efter frokost, hvorefter hun så kan lege lidt og bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, men så blive træt og derefter blive puttet. Det kan nogle gange have en god effekt på middagsluren, at ilægge et bad midt på dagen ...

En plan for dagen med to lure kunne se således ud:

Vågner af sig selv 6.30-7 og vækkes, hvis hun ikke er vågen kl 7

Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttes til formiddagslur - sover måske mellem 10-10.45, altså en kort lur.

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret af grøntsager, kød, fisk, kartofler, æg, pasta, osv. Der kan også være tale om varm frokost. Vand af kop.

Tilbydes mellemmåltid i form af frugt, gerne banan eller andet, mælk af en kop og puttes så til middagslur kl 13.30-14.

Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, mysli eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter, der skal være mad i stykker og også stadig moset mad, som I hjælper hende med at spise.

Godnatgrød ca 19.30 og puttes herefter til natten

Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, forsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.