Svar: Søvnen dårligere end nogen sinde
13. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder som en rigtig god idé at lade jeres dreng sove i soveværelset. Så kan han høre at I er der og fornemme at han ikke er alene og samtidig kan du berolige ham, uden at du behøver stige ud af din seng flere gange om natten.
Jeg vil anbefale at du kobler hans seng til din seng. Fjern tremmerne fra den ene side og sæt jeres senge sammen, på en måde, hvor du sikrer dig, at de ikke kan glide fra hinanden. Så kan han ligge i sin egen seng og lære at sove der, samtidig med at du om natten lige kan lægge en beroligende hånd over på ham, kærtegne ham lidt, putte dynen omkring ham og på den måde hjælpe ham til at sove videre - uden at behøve mælk hver gang, uden at du skal tage ham op, vugge ham eller andre ting der på sigt kan være uhensigtsmæssige.
Børn vil naturligt i din drengs alder sove lidt uroligt om natten. De vil ofte drømme mere og kan både klynke, smågræde og også nogle gange grine i søvne. De vil ofte også få sigt lagt i stillinger som de ikke mestrer at komme væk fra og har derfor brug for stillingsskift om natten.
Rytmen om dagen spiller også ind på nattesøvnen. Det har betydning hvornår og hvor meget din dreng sover om dagen, det har også betydning hvad han spiser, hvornår og hvor meget mad og mælk han får i løbet af dagen og aftenen.
Hans mælkebehov er stadig stort og han vil højst sandsynligt have brug for 6 amninger i døgnet. Derudover skal han have skemad 3 gange dagligt og også lidt mellemmåltider. Det er vigtigt at mængden af skemad holdes nede, så han stadig drikker mælk nok hos dig - ellers vil han naturligt søge det om natten.
En dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover evt. videre i din seng.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop. Ammes også ofte stadig om eftermiddagen
Begynder ofte at kunne springe powernappen over her - det afhænger dog af hvor tidligt han sover hele dagen igennem
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30 - 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at kunne sove til næste morgen tidlig uden mælk.
Du skal udover dagsrytmen, indtag af mælk og mad, også være opmærksom på om din dreng vågner fordi han har ondt - det kan være fordi han har ondt for tænder eller fordi han er forkølet, har ondt i ørerne eller andet. Når børn har sovet igennem og pludselig vågner og virker kede af det, har brug for ekstra meget trøst, så kan det være en idé at overveje om det skyldes smerter ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker her lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske