Svar: Søvnen dårligere end nogen sinde

13. oktober 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Det lyder som en rigtig god idé at lade jeres dreng sove i soveværelset. Så kan han høre at I er der og fornemme at han ikke er alene og samtidig kan du berolige ham, uden at du behøver stige ud af din seng flere gange om natten.

Jeg vil anbefale at du kobler hans seng til din seng. Fjern tremmerne fra den ene side og sæt jeres senge sammen, på en måde, hvor du sikrer dig, at de ikke kan glide fra hinanden. Så kan han ligge i sin egen seng og lære at sove der, samtidig med at du om natten lige kan lægge en beroligende hånd over på ham, kærtegne ham lidt, putte dynen omkring ham og på den måde hjælpe ham til at sove videre - uden at behøve mælk hver gang, uden at du skal tage ham op, vugge ham eller andre ting der på sigt kan være uhensigtsmæssige.

Børn vil naturligt i din drengs alder sove lidt uroligt om natten. De vil ofte drømme mere og kan både klynke, smågræde og også nogle gange grine i søvne. De vil ofte også få sigt lagt i stillinger som de ikke mestrer at komme væk fra og har derfor brug for stillingsskift om natten.

Rytmen om dagen spiller også ind på nattesøvnen. Det har betydning hvornår og hvor meget din dreng sover om dagen, det har også betydning hvad han spiser, hvornår og hvor meget mad og mælk han får i løbet af dagen og aftenen.

Hans mælkebehov er stadig stort og han vil højst sandsynligt have brug for 6 amninger i døgnet. Derudover skal han have skemad 3 gange dagligt og også lidt mellemmåltider. Det er vigtigt at mængden af skemad holdes nede, ...

Annonce

... så han stadig drikker mælk nok hos dig - ellers vil han naturligt søge det om natten.

En dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover evt. videre i din seng.

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos, (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30-16: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop. Ammes også ofte stadig om eftermiddagen

Begynder ofte at kunne springe powernappen over her - det afhænger dog af hvor tidligt han sover hele dagen igennem

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30 - 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at kunne sove til næste morgen tidlig uden mælk.

Du skal udover dagsrytmen, indtag af mælk og mad, også være opmærksom på om din dreng vågner fordi han har ondt - det kan være fordi han har ondt for tænder eller fordi han er forkølet, har ondt i ørerne eller andet. Når børn har sovet igennem og pludselig vågner og virker kede af det, har brug for ekstra meget trøst, så kan det være en idé at overveje om det skyldes smerter ...

Jeg håber du kan bruge mine tanker her lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet