Brev:
Søvnen dårligere end nogen sinde
13. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Søvnen dårligere end nogen sinde
Hej Helen
Jeg sender dig lige endnu et spørgsmål omkring søvn.
Min søns søvn er pt. dårligere end den nogen sinde har været. For 14 dage siden kom han på eget værelse, det gik rigtig fint de første 3-4 dage, men derefter begyndte han igen at sove meget dårligt med hyppige opvågninger. Før han kom på eget værelse vågnede han konsekvent 2 timer efter han havde spist og blev ved med at vågne op indtil han så spiste igen ca. 3 timer efter seneste måltid.
Det har tidligere været sådan, at han i en lang periode har sovet godt hele aftenen uden opvågninger i ca. 5 timer, hvor han så spise og sov igen og spiste så hver 3. time om natten.
I starten af ugen var det sådan, at han vågnede ca. 2 timer efter han blev puttet og resten af natten hver time. I nat har han været vågen hver 20. minut og vågnede allerede 1½ time efter han var blevet puttet. Mit indtryk er ikke, at han kalder på mad, men at han bare kalder på mig. Det er ikke altid nødvendigt at give ham sutten, jeg kan nogle gange nøjes med at ea ham på kinden eller panden og give ham dynen på. Han bliver ikke ked af det, men han giver sig bare. Afventer jeg med at gå derind, så bliver han så ked af det, at jeg er nødt til lige at tage ham op i armene.
Jeg aner snart ikke hvad jeg skal stille op. Vi har aftalt, at han fra i nat kommer tilbage til vores soveværelse, da det virker som om, at han endnu ikke er klar til at sove alene. Jeg har svært ved at finde ud af, hvorfor han egentlig vågner så tit. Om det bare er blevet en dårlig vane? Men jeg tror måske, at han har brug for at vi er tæt på ham om natten. Han er en lidt sart dreng sansemæssigt og også en lidt langsom dreng motorisk. Vi er for nyligt begyndt at gå til en ergoterapeut med ham grundet hans lidt langsomme motoriske udvikling. Men det er lidt svært at stimulere og øve ham om dagen, fordi han bare bliver mere og mere træt og uoplagt, jo dårligere hans søvn bliver.
Har du nogle gode ideer til hvordan vi hjælper vores dreng med at få en bedre nattesøvn? (Jeg har læst din bog vedre. søvn :-))
Hilsen en meget træt mor