Søvnen dårligere end nogen sinde

13. oktober 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvnen dårligere end nogen sinde

Hej Helen

Jeg sender dig lige endnu et spørgsmål omkring søvn.

Min søns søvn er pt. dårligere end den nogen sinde har været. For 14 dage siden kom han på eget værelse, det gik rigtig fint de første 3-4 dage, men derefter begyndte han igen at sove meget dårligt med hyppige opvågninger. Før han kom på eget værelse vågnede han konsekvent 2 timer efter han havde spist og blev ved med at vågne op indtil han så spiste igen ca. 3 timer efter seneste måltid.

Det har tidligere været sådan, at han i en lang periode har sovet godt hele aftenen uden opvågninger i ca. 5 timer, hvor han så spise og sov igen og spiste så hver 3. time om natten.

I starten af ugen var det sådan, at han vågnede ca. 2 timer efter han blev puttet og resten af natten hver time. I nat har han været vågen hver 20. minut og vågnede allerede 1½ time efter han var blevet puttet. Mit indtryk er ikke, at han kalder på mad, men at han bare kalder på mig. Det er ikke altid nødvendigt at give ham sutten, jeg kan nogle gange nøjes med at ea ham på kinden ...

Annonce

... eller panden og give ham dynen på. Han bliver ikke ked af det, men han giver sig bare. Afventer jeg med at gå derind, så bliver han så ked af det, at jeg er nødt til lige at tage ham op i armene.

Jeg aner snart ikke hvad jeg skal stille op. Vi har aftalt, at han fra i nat kommer tilbage til vores soveværelse, da det virker som om, at han endnu ikke er klar til at sove alene. Jeg har svært ved at finde ud af, hvorfor han egentlig vågner så tit. Om det bare er blevet en dårlig vane? Men jeg tror måske, at han har brug for at vi er tæt på ham om natten. Han er en lidt sart dreng sansemæssigt og også en lidt langsom dreng motorisk. Vi er for nyligt begyndt at gå til en ergoterapeut med ham grundet hans lidt langsomme motoriske udvikling. Men det er lidt svært at stimulere og øve ham om dagen, fordi han bare bliver mere og mere træt og uoplagt, jo dårligere hans søvn bliver.

Har du nogle gode ideer til hvordan vi hjælper vores dreng med at få en bedre nattesøvn? (Jeg har læst din bog vedre. søvn :-))

Hilsen en meget træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far