Svar: Hånd og lur
7. oktober 2011
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Det er godt at du mærker fremgang i institutionen og det er, som pædagogerne har sagt, helt naturligt at jeres datter har gode dag og mindre gode dage. Der er dog ingen tvivl om, at hun sandsynligvis ville have bedre dage, hvis hun kunne sove en længere lur i institutionen og det vil være rigtig godt, hvis pædagogerne i vuggestuen, vil hjælpe hende med dette - også hvis det kræver at de lige nu skal sidde hos hende, når hun sover ...
Der er så vidt jeg ved ikke regler om, at der skal være et personale til stede hos børnene, når de sover. Det vil ofte være sådan, at hver institution udarbejder egne regler og ofte vil det foregå sådan, at børnene puttes og der er en voksen til stede indtil børnene sover, hvorefter den voksne så forlader soverummet ...
Sundhedsstyrelsen skriver: "Sundhedsstyrelsen tilråder, at spædbørn og småbørn overvåges og tilses jævnligt under søvn. Ingen barnesele kan anses for at være fuldkommen sikker, hvilket støtter behovet for overvågning. ... Desuden er børn, der er overladt til sig selv, sårbare over for insekter, fugle og dyr. Spørgsmålet om overvågning af – og et jævnligt tilsyn med – sovende småbørn drejer sig således ikke alene om, hvor sikkert det er at sove med eller uden sele." Citat: Hygiejne i daginstitutioner. Anbefalinger om forebyggelse og sundhedsfremme for børn inden for hygiejne, miljø og sikkerhed, Sst. 2009.
Din datter må således gerne sove i soverummet eller sove udenfor, uden en voksen, som reglerne er, men man kunne måske godt tale med pædagogerne om, at de lige nu prioriterer at der er en voksen hos hende, netop fordi hun så kan sove længere og det vil være rigtig godt for hende - og dermed også for dem :) Hvis der kunne være en voksen hos hende, når hun vågner op efter de ca 30 minutter, som med det samme kunne berolige og betrygge og hjælpe hende videre i søvnen, så ville hun sandsynligvis stille og roligt lærer at sove videre og hendes overskud til at være i institutionen ville derfor også være større ...
Jeg synes du skal prøve at tale med dem om denne løsning, det er jo en midlertidig løsning på noget, som på sigt sandsynligvis vil være givet rigtig godt ud :)
Det er rigtig godt, at du giver din datter den tryghed og nærhed hun behøver - det skal du blive ved med og det er rigtig godt at bibeholde nusseklud og sovebamse, så dette kan tage mere og mere over på sigt. Prøv stille og roligt at minimere behovet for din hånd, erstatte med kærtegn, slippe hendes hånd lidt, vænne hende til at du har hænderne på hende og ikke holder fast i hånden, give hende substitutten osv. så hun lærer at sove uden at skulle holde fast i dig, men kan sove ved at du bare er der.
Prøv når du sidder hos hende, synger for hende, læser for hende, at minimere det at hun skal holde dig i hånden, sig stille og roligt at du lige skal have din hånd for at bladre i bogen og skifte side osv. Lad hende mærke at du er der, men så hun lærer at det er nok at du netop er der, så hun ikke behøver holde fast i dig.
Det skal have sin tid, men det skal nok komme stille og roligt :)
Håber du kan bruge dette videre - og en sidste ting - lad være med at slå dig selv oven i hovedet med at du har gjort noget forkert. Det er forfærdeligt at stå med et barn med feberkramper og det er en oplevelse, som sidder i kroppen rigtig længe og som du naturligt har svært ved at slippe. Du er derfor nødt til at give din datter den nærhed og omsorg som er nødvendig - det er ikke forkert!! :) Knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske