Brev:
Hånd og lur
7. oktober 2011
Alder:
18 mdr.
Hånd og lur
Hej Helen.
Jeg skriver til dig igen ang. vores datters vuggestuestart og problemer med at sove.
Hun har jo haft en hård start og syntes stadig ik det fantastisk. Hun græder, når vi kommer indenfor og jeg aflevere hende, men de siger det går hurtig over. Så det måske meget normalt.
Denne uge har hun haft 3 dårlige dage, hvor hun har været ked osv og 2 gode hvor hun har fjollet rundt. (siger de). Jeg ved ik hvad det er der gør sådan en stor forskel på hendes dage, jeg ville jo ønske alle var gode, men pædogoerne siger det meget normalt de har gode og dårlige dage.
Problemet hænger måske lidt sammen med at hun kun sover 30 min. i vuggestuen så nogen dage er hun bare rigtig træt, ked og øvv og andre kan hun måske bedre holde den kørende. Eller kan det være fordi hun bare ikke er tryg og trives der.
De siger (og det min egen skyld) at hun vil holde een i hånden til hun falder i søvn og vågner præcis efter 30 min. De har prøvet hun står i krybberummet hos de andre, at hun står i gangen og i deres frokost rum, men hun vågner ved den mindste lyd, så de siger hun er meget lysfølsom.
Grunden til det min egen skyld er at lige inde vuggestuestart røg vi på hospitalet med feberkramper, har aldrig prøvet noget så forfærdeligt, som at stå med min lille livløse pige i armene og ikke ane hvad der galt. Efter der, samt den svære start i vuggestue, begyndte jeg at nusse hende i søvn i barnevognen, for at gi hende ekstra tryghed og det blevet en dårlig vane nu. Hun kan ikke sove uden min hånd i hovedet, hverken til middag eller aften. Hvis jeg går fra hende blir hun dybt ulykkelig, selv om hun har sin bamse og nusseklud... de bare ikke gode nok at nusse med.. Og jeg ikke tilhænger af at hun skal græde.
Hvordan får jeg hende til at kunne falde i søvn igen uden min hånd i hovedet. Hun har altid haft svært ved at sove, men din bog og dvd har hjulpet meget. Vi har fast putteritual om aften og tager mellem 5 og 45 min at falde i søvn. Hun sover inde hos os i tremmeseng uden tremmer, som står op af vores og hun skal som regl op og ligge i midten i løbet af natten. Hun vågner et par gange i løbet af natten og skal ha sut og min hånd i hovedet.
Hun vågner mellem kl 7 og 8
Sover til middag 12.30-13. Hjemme 12-13.30
Puttet kl 19. Nogen gange før da hun er mega træt
Er det fint nok hun kun sover 30 min. For hun sover langtid om natten.
Men nogen gange er hun bare så træt, ked og pjevset om aften andre gange er der ikke noget, men syntes bare ikke 30 min. er optimalt for en lille pige.
Det var et langt brev og mange spørgsmål. Håber du kan finde hovede og hale i det.
Knus