Hånd og lur

7. oktober 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Hånd og lur

Hej Helen.

Jeg skriver til dig igen ang. vores datters vuggestuestart og problemer med at sove.
Hun har jo haft en hård start og syntes stadig ik det fantastisk. Hun græder, når vi kommer indenfor og jeg aflevere hende, men de siger det går hurtig over. Så det måske meget normalt.

Denne uge har hun haft 3 dårlige dage, hvor hun har været ked osv og 2 gode hvor hun har fjollet rundt. (siger de). Jeg ved ik hvad det er der gør sådan en stor forskel på hendes dage, jeg ville jo ønske alle var gode, men pædogoerne siger det meget normalt de har gode og dårlige dage.

Problemet hænger måske lidt sammen med at hun kun sover 30 min. i vuggestuen så nogen dage er hun bare rigtig træt, ked og øvv og andre kan hun måske bedre holde den kørende. Eller kan det være fordi hun bare ikke er tryg og trives der.

De siger (og det min egen skyld) at hun vil holde een i hånden til hun falder i søvn og vågner præcis efter 30 min. De har prøvet hun står i krybberummet hos de andre, at hun står i gangen og i deres frokost rum, men hun vågner ved den mindste lyd, så de siger hun er meget lysfølsom.

Grunden til det min egen skyld er at lige inde vuggestuestart røg vi på hospitalet med feberkramper, har aldrig prøvet noget så forfærdeligt, som at stå med min lille livløse pige i armene og ikke ane ...

Annonce

... hvad der galt. Efter der, samt den svære start i vuggestue, begyndte jeg at nusse hende i søvn i barnevognen, for at gi hende ekstra tryghed og det blevet en dårlig vane nu. Hun kan ikke sove uden min hånd i hovedet, hverken til middag eller aften. Hvis jeg går fra hende blir hun dybt ulykkelig, selv om hun har sin bamse og nusseklud... de bare ikke gode nok at nusse med.. Og jeg ikke tilhænger af at hun skal græde.

Hvordan får jeg hende til at kunne falde i søvn igen uden min hånd i hovedet. Hun har altid haft svært ved at sove, men din bog og dvd har hjulpet meget. Vi har fast putteritual om aften og tager mellem 5 og 45 min at falde i søvn. Hun sover inde hos os i tremmeseng uden tremmer, som står op af vores og hun skal som regl op og ligge i midten i løbet af natten. Hun vågner et par gange i løbet af natten og skal ha sut og min hånd i hovedet.

Hun vågner mellem kl 7 og 8
Sover til middag 12.30-13. Hjemme 12-13.30
Puttet kl 19. Nogen gange før da hun er mega træt

Er det fint nok hun kun sover 30 min. For hun sover langtid om natten.
Men nogen gange er hun bare så træt, ked og pjevset om aften andre gange er der ikke noget, men syntes bare ikke 30 min. er optimalt for en lille pige.

Det var et langt brev og mange spørgsmål. Håber du kan finde hovede og hale i det.

Knus

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder