Svar: Vågner konstant og skriger om natten
18. august 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Johannes mor
Det er rigtig dejligt at I kan mærke positiv fremgang på søvnen om dagen. Det er rigtig godt at I holder fast i den regelmæssige rytme og hjælper hende til at sove to lidt længere lur :) Super - skulderklap for det! :)
At Johanne vågner, skriger, ligger uroligt osv. kan skyldes flere ting og I skal for det første sikre jer, at hun ikke har ondt. Det kan være tænder, det kan også være ørerne der giver problemer ... Måske skulle I få tjekket hendes ører af en ørelæge.
Men ellers så handler det ganske givet om alder og udvikling - og netop det faktum, at hun får sig lagt på maven og ikke er i stand til at vænne sig om igen. Mange børn vil i de perioder hvor de udvikler sig rigtig meget, have nætter, hvor de sover uroligt, virrer med hovedet, kaster sig fra side til side, sparker, slår ud med armene, eller lægger sig op i kravlestilling og banker hovedet ind i sengegavlen. Man kalder dette for head-rolling eller head-banging og det er et naturligt fænomen.
Det foregår ofte i søvne og det starter ofte i 8-9 måneders alderen i forbindelse med at barnet begynder at kravle. Man ser det også nogle gange, når børn begynder at rejse sig og begynder at gå rundt - ofte i 12-14 måneders alderen. Det varer ofte et par måneder og så går det over igen og i den periode det står på, må man ofte indstille sig på urolige nætter og at barnet har behov for hjælp til stillingsskift og behov for hjælp til at blive lagt ned igen, hjælp til at finde roen.
Man kan som forældre godt blive bekymret, når man oplever den fysiske uro barnet har og det kan se farligt ud. Barnet vil naturligt også godt kunne slå sig, men det vil normalt ikke skade barnet, at det har disse bevægelser, når det sover.
Nogle gange hjælper det at give barnet en større dyne, som omslutter barnet mere og hjælper barnet til ro. Hvis jeres datter er en fysisk stor pige, vil hun måske have glæde af en juniordyne nu - selvom hun ikke er fyldt et år, som det normalt anbefales ... en mulighed kan også være at putte hende i en sovepose - en voksi-pose, duni-duo, drømmepose, slee-bee og hvad de nu alle sammen hedder. Det hjælper nogle børn til mere fysisk ro, at blive puttet i en sådan.
Nogle har glæde af at sove sammen, som du har forsøgt - og det virker så ikke hos jer. Andre har glæde af at tage siden af tremmesengen koble barnets seng sammen med de voksnes dobbeltseng. På den måde kan barnet fortsat puttes i egen seng, men man kan som forældre, lægge en beroligende og tryg hånd over på barnet og hjælpe til ro - uden at man behøver stå op flere gange om natten ...
I forældre må skiftes til at tage nattetjansen i øjeblikket, så du også kan få lidt søvn - det er helt uholdbart, hvis du er så træt, at du går og græder i løbet af dagen, fordi du ikke kan overskue situationen. Det kan også være at I har en god ven/veninde, en bedstemor eller en anden, som kunne komme og hjælpe så du kan få slappet lidt af - måske kan det, at du får mulighed for at få sovet lidt i løbet af dagen hjælpe.
At Johanne er et vanskeligt barn - hvem siger dog sådan og hvorfor? Det hjælper jo ingen af jer ... forhåbentlig er det sagt i en god mening - bedsteforældre kan f.eks. godt nogle gange komme til at sige sådan, uden at det skal tages så bogstaveligt. Måske er det der menes, at det er synd for jer, at Johanne lige nu kræver lidt ekstra, for hun har jo, fra hun var ganske lille givet lidt ekstra udfordringer - først fordi hun var lille af sin alder og fødslen derfor skulle sættes igang, så var det amningen og nu søvnen ... Kunne det ikke tænkes, at udtrykket "det vanskelige barn" er ment positivt, selvom det bestemt ikke lyder sådan?
Johanne er ikke vanskelig - hun er en sød og dejlig pige, der lige nu gennemgår en stor udvikling og dermed en måske vanskelig alder :)
Rigtig meget held og lykke fortsat! :) Knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske