Brev:
Er det ok med faste toilettider? - 2 år, 9 mdr.
19. august 2011
Alder:
2 år, 9 mdr.
Er det ok med faste toilettider? - 2 år, 9 mdr.
Kære Helen!
Den store af vores piger (3 år den 28/10) meddelte i vuggestuen efter sommerferien at hun ikke ville have ble på mere. Hendes bedste veninde havde smidt bleen i sommerferien og så ville hun da heller ikke have ble på!!!
Vi har ikke gjort så meget i det med at træne renlighed. Hun har selvfølgelig fået lov at komme på toilettet hvis hun selv har ville det. Hun har både tisset og lavet stort på toilettet mange gange, men bestemt ikke hver dag. Nu er spørgsmålet så bare hvordan vi griber det an. Det er selvfølgelig helt perfekt at hun bare selv har sagt til. Faktisk har hun kun haft 2 små uheld siden mandag (nu fredag). Ikke et eneste uheld i vuggestuen. Det er bare så flot.
Vi har givet hende faste toilettider. Hun kommer på toilettet morgen, efter frugt, inden middagslur, efter middagslur, når vi kommer hjem fra vuggestue, inden aftensmad og inden sengetid. Hun sover med ble på både om natten og til middagslur. Den har ikke været våd efter middagslur, men er stadig lidt våd om morgenen. Hun kommer altså på toilettet ca hver 2½-3 time iløbet af dagen.
Jeg er meget i tvivl om det er okay at køre faste toilettider eller om det er bedre at lade hende selv sige til? Faktisk fungerer maven bedre lige nu end den har gjort nogenside hvor hun nu kommer af med afførring 1-2 gange hver dag mod ca hver 2.-3. dag tidligere. Kan hun mon have holdt tilbage fordi hun synes det var ubehageligt at lave i bleen. Kan børn bare sådan blive renlige fra den ene dag til den anden eller må vi forvente tilbagefald og hvad stille vi så op? Hvad gør vi ved længere bilture? Må vi bare stole på hun kan holde sig eller er det synd med våde bukser?
Med venlig hilsen
en stolt men meget forundret mor