Er det ok med faste toilettider? - 2 år, 9 mdr.

19. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Er det ok med faste toilettider? - 2 år, 9 mdr.

Kære Helen!

Den store af vores piger (3 år den 28/10) meddelte i vuggestuen efter sommerferien at hun ikke ville have ble på mere. Hendes bedste veninde havde smidt bleen i sommerferien og så ville hun da heller ikke have ble på!!!

Vi har ikke gjort så meget i det med at træne renlighed. Hun har selvfølgelig fået lov at komme på toilettet hvis hun selv har ville det. Hun har både tisset og lavet stort på toilettet mange gange, men bestemt ikke hver dag. Nu er spørgsmålet så bare hvordan vi griber det an. Det er selvfølgelig helt perfekt at hun bare selv har sagt til. Faktisk har hun kun haft 2 små uheld siden mandag (nu fredag). Ikke et eneste uheld i vuggestuen. Det er bare så flot.

Vi har givet hende faste toilettider. Hun kommer på toilettet morgen, efter frugt, inden middagslur, efter middagslur, når vi kommer hjem fra vuggestue, inden ...

Annonce

... aftensmad og inden sengetid. Hun sover med ble på både om natten og til middagslur. Den har ikke været våd efter middagslur, men er stadig lidt våd om morgenen. Hun kommer altså på toilettet ca hver 2½-3 time iløbet af dagen.

Jeg er meget i tvivl om det er okay at køre faste toilettider eller om det er bedre at lade hende selv sige til? Faktisk fungerer maven bedre lige nu end den har gjort nogenside hvor hun nu kommer af med afførring 1-2 gange hver dag mod ca hver 2.-3. dag tidligere. Kan hun mon have holdt tilbage fordi hun synes det var ubehageligt at lave i bleen. Kan børn bare sådan blive renlige fra den ene dag til den anden eller må vi forvente tilbagefald og hvad stille vi så op? Hvad gør vi ved længere bilture? Må vi bare stole på hun kan holde sig eller er det synd med våde bukser?

Med venlig hilsen
en stolt men meget forundret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S