Vågner konstant og skriger om natten

18. august 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vågner konstant og skriger om natten

Kære Helen.

Siden sidst er det gået rigtig godt med Johannes søvn om dagen. Hun er begyndt at kunne puttes i barnevognen igen og er også god til at sove i sin seng om dagen.
Derudover har vi også været meget konsekvente med at få hende lullet videre i søvn, når hun vågner med gråd, for det betyder altid, at hun ikke er helt færdig med at sove. Hun skal vågne og snakke/pludre førend vi er sikre på, at hun er udsovet.
Derfor er vi nu ovre de små lure á 30 min. og hun sover nu både formiddags- og eftermiddagslur på 1½ time.

Ift. mad så kører vi et ret struktureret skema med 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider. Herudover ammes hun inden eftermiddagslur og til natten. Hun har selv sagt fra overfor yderligere amning og accepterer kun disse to.

Problemet vi nu er stødt ind i er dog det værste vi nogensinde har oplevet:(
Johannes nattesøvn er blevet så forfærdelig. Hun har siden tre mdr's alderen sovet rigtig flot igennem fra 20-6 - og gud hvor var vi priviligerede dengang:)
For en måned siden begyndte fortændernes frembrud, hvilket resulterede i en masse skrig og ubehag - specielt om natten. Trods børnepanodil vågnede vi hver time og skulle bruge ca. 20 min. på at vugge Johanne til ro igen. Nogle nætter kunne hun slet ikke ligges igen og jeg har nogle gange måttet sidde op og sove med hende.

Endelig kom tænderne og vi troede at nu kunne vi få lidt ro igen, men nej - så fik hun tre-dages feber og nætterne fortsatte i samme stil.

Det er nu over 14 dage siden og nætterne ser bare ikke ud til at blive bedre. Nu er problemet ikke længere smerte og ubehag, men at hun triller om på maven MANGE gange i løbet af natten og så skriger hun ellers højlydt indtil vi vender hende om og giver hende sutten. Er vi heldige, falder hun i søvn igen med det samme - ellers er vi nødt til at have hende op kortvarigt.

Vi har forsøgt at putte med hende i vores seng, men det fungerer bare slet ikke. Hun bliver forvirret over at ligge et andet sted end hun plejer og kan slet ikke finde ro. I hendes egen seng er hun meget nemmere at få puttet og ...

Annonce

... hun virker for det meste glad for at komme i seng og er meget glad for sin sovebamse, som får mange smil og kram:)

Jeg vil lige beskrive en typisk nat for dig:

Puttes 19.30 og sover senest kl. 20.00. Herefter er der som regel ro i et par timer og så går det ellers løs. Fra ca. 22.00-03.00 er der skrig og skrål hver halve til hele time (som et eksempel var jeg inde og vende hende 6 gange i nat på halvanden time og så orkede jeg ikke at tælle mere). Vi er MEGET heldige hvis der af og til går 2 timer imellem opvågningerne.
Fra 3 tiden sover hun som regel indtil kl. 5 hvor hun skal lulles til ro igen og så står hun op ml. 6 og 6.30.

Som du nok kan se, er det ikke meget sammenhængende søvn jeg har fået den sidste måneds tid og nu hænger jeg simpelthen ikke sammen mere. Jeg er ulykkelig næsten hver dag og må gå for mig selv og græde flere gange af magtesløshed og udmattelse.

Jeg har prøvet at ligge dynen lidt stramt henover hende og stoppe den ned langs siderne ved madrassen, men så bliver hun bare stiktosset. Det samme sker, hvis jeg forsøger at have en beroligende hånd på hende.

Alle siger at det bare er en fase......... men for pokker hvor kan en fase altså bare vare ved i en evighed. Kan slet ikke overskue hvis det skal vare ved meget længere. Samtidig er flere også begyndt at omtale Johanne som et vanskeligt barn og det er jeg bare så ked af - jeg synes det er synd for hende at hun skal stemples på den måde og samtidig føler jeg, at det falder tilbage på mig og mine evner som mor.

Jeg håber virkelig du har nogle gode råd til, hvordan vi kan hjælpe Johanne med at få ro på kroppen om natten, så vi alle kan få noget søvn igen.

Hov og så skal det lige siges at vi udelukkende overlever fordi hun er en vanvittig skøn humørbombe om dagen og vi får masser af gavtyvesmil og grin. Nå ja og så øver hun sig meget i at lære at kravle, hvilket selvfølgelig også påvirker hende om natten.

Det blev meget langt - det undskylder jeg. Jeg vil bare så gerne få det hele med.
På forhånd tak

Mange trætte hilsener fra
Johannes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin