Svar: Mareridt og hedetur
20. juni 2011
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Mor
Rigtige mareridt, som vi kender det, opstår normalt hen mod morgenstunden, men din dreng kan naturligvis også godt drømme først på natten og sove uroligt på grund af det.
At han sveder meget, den første time efter han er faldet i søvn er normalt. Man ser det hos nogle børn og det er som om at der, hvor de skal geare ned, slappe af og finde roen i kroppen og falder i søvn - så udløses en hedetur.
Hvis det er meget voldsomt, så kan man naturligvis tale med lægen om det og få undersøgt om der kan findes en årsag i hormonbalance, stofskifte, blodsukker - men ellers vil det være fint at overveje om han måske skal have en anden dyne, en anden madras, som bedre kan regulere hans varme. Temprakon laver blandt andet dette. I skal naturligvis også sikre jer, at hans behov for nattøj er tilpasset rummets temperatur og at han generelt bør sove et i afkølet rum med frisk luft. I kan prøve at lufte godt ud for nedrullede gardiner og lukket dør, inden han bliver puttet for at se om det gør en forskel.
Det lyder ellers som om at jeres dreng trives og i øvrigt sover rigtig godt. Det er meget fint, at du kan berolige og betrygge og at han i løbet af kort tid, falder i søvn igen. Det skal du bare blive ved med.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske