Svar: Soverytme 3 måneder
2. april 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Melissa
Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om at I har haft nogle hårde måneder, det har været en rigtig svær start for jer begge to - men det lyder også som om at det går bedre nu og som om at det lysner lidt :)
Der er en ting, som falder mig i øjnene, når jeg ser din plan for dagen og det er, at Andreas konsekvent for flaske, når han vågner af en lur og ikke inden han skal sove. Det betyder at han naturligt ikke vil kunne sove særlig længe, før han vågner og har brug for mad igen - derudover er det at få flaske, få lun mælk ofte medvirkende til at barnet finder ro, og bedre kan overgive sig til søvnen. Det at få mælk er et rigtig godt putteritual at have.
Samtidig skal du også tænke på de næste måneder og på at han på sigt skal igang med skemad. Det vil her være hensigtsmæssigt at han får skemad, når han vågner og flaske inden han skal sove.
Mit råd til dig er derfor at du stille og roligt arbejder på at han får mælk inden lur og mindre, når han vågner. Og til at begynde med, vil jeg anbefale dig, at du forsøger at give ham lidt både når han vågner og igen inden han skal sove. Hvis du ammede, ville du også ofte gøre det på denne måde - at han fik fra det ene bryst, når han vågnede og fra modsatte bryst når han blev puttet ...
Derudover vil det være rigtig godt at arbejde på at han sover 3 lure dagligt, en formiddagslur en middagslur og så en lur sidst på dagen - den sidste lur kan meget fin ligge kl. 17.30-18 og den vil måske ikke skulle vare mere end ½-1 time og så vil han så gå i seng for natten kl. 21-22. Det vil være helt okay og helt normalt. Faktisk vil mange børn netop i din drengs alder have en rytme, hvor de går sent i seng, fordi deres 3 lur ligger meget sent - dette ændrer sig igen, i takt med at han bliver ældre, begynder med skemad, begynder at kunne nøjes med kun to lure dagligt osv.
Jeg er ikke så meget for at lave fast planer for børn på kun 3 måneder, men gør dog lige en undtagelse her - ud fra dine angivne tider:
Tidlig morgen 05: Evt. flaske og sover videre, får lidt flaske kl. 7.30, når I står op
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Får lidt flaske, når han vågner
Men ellers forsøger du at give flaske, når han puttes til middagslur ca 13-13.30
Sen eftermiddag 17-17.30: Flaske og puttes til 3. lur, som er den korteste lur
Aften 21: Flaske og puttes til natten
Sen aften/midnat 24-01: Flaske og sover videre
Midt nat: Evt. flaske og sover videre - jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvornår han spiser om natten, men det vil være naturligt at han stadig har brug for mælk om natten med den alder han har. At sove igennem er at kunne sove 5 timer uden mælk og de fleste børn kan ikke dette før de er 6 måneder.
Jeg vil anbefale dig at du læser min bog "Sådan får du dit barn til at sove" netop omkring børn og søvn og hvad du kan forvente i forhold til hans alder :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske