Svar: Soverytme 3 måneder

2. april 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Melissa

Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om at I har haft nogle hårde måneder, det har været en rigtig svær start for jer begge to - men det lyder også som om at det går bedre nu og som om at det lysner lidt :)

Der er en ting, som falder mig i øjnene, når jeg ser din plan for dagen og det er, at Andreas konsekvent for flaske, når han vågner af en lur og ikke inden han skal sove. Det betyder at han naturligt ikke vil kunne sove særlig længe, før han vågner og har brug for mad igen - derudover er det at få flaske, få lun mælk ofte medvirkende til at barnet finder ro, og bedre kan overgive sig til søvnen. Det at få mælk er et rigtig godt putteritual at have.

Samtidig skal du også tænke på de næste måneder og på at han på sigt skal igang med skemad. Det vil her være hensigtsmæssigt at han får skemad, når han vågner og flaske inden han skal sove.

Mit råd til dig er derfor at du stille og roligt arbejder på at han får mælk inden lur og mindre, når han vågner. Og til at begynde med, vil jeg anbefale dig, at du forsøger at give ham lidt både når han vågner og igen inden han skal sove. Hvis du ammede, ville du også ofte gøre det på denne måde - at han fik fra det ene bryst, når han vågnede og fra modsatte bryst når han blev puttet ...

Derudover vil det være rigtig godt at arbejde på at han sover 3 lure dagligt, en formiddagslur en middagslur og så en lur sidst på dagen - den sidste lur kan meget fin ligge kl. 17.30-18 og den vil måske ikke ...

Annonce

... skulle vare mere end ½-1 time og så vil han så gå i seng for natten kl. 21-22. Det vil være helt okay og helt normalt. Faktisk vil mange børn netop i din drengs alder have en rytme, hvor de går sent i seng, fordi deres 3 lur ligger meget sent - dette ændrer sig igen, i takt med at han bliver ældre, begynder med skemad, begynder at kunne nøjes med kun to lure dagligt osv.

Jeg er ikke så meget for at lave fast planer for børn på kun 3 måneder, men gør dog lige en undtagelse her - ud fra dine angivne tider:

Tidlig morgen 05: Evt. flaske og sover videre, får lidt flaske kl. 7.30, når I står op

Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Får lidt flaske, når han vågner

Men ellers forsøger du at give flaske, når han puttes til middagslur ca 13-13.30

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen eftermiddag 17-17.30: Flaske og puttes til 3. lur, som er den korteste lur

Aften 21: Flaske og puttes til natten

Sen aften/midnat 24-01: Flaske og sover videre

Midt nat: Evt. flaske og sover videre - jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvornår han spiser om natten, men det vil være naturligt at han stadig har brug for mælk om natten med den alder han har. At sove igennem er at kunne sove 5 timer uden mælk og de fleste børn kan ikke dette før de er 6 måneder.

Jeg vil anbefale dig at du læser min bog "Sådan får du dit barn til at sove" netop omkring børn og søvn og hvad du kan forvente i forhold til hans alder :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina