Brev:
Søvnproblemer og fødselsdepression
2. april 2011
Alder:
1 mdr.
Søvnproblemer og fødselsdepression
Kære Helen
Jeg skriver til dig, da jeg virkelig har brug for din hjælp eller gode råd.
Jeg er blevet mor til lille Elias som snart er 1 mdr gammel den 9 april.
Han sover stort set ikke - i løbet af 24 timer / et døgn sover han sammenlagt 7-9 timer max. Søvnen består af 2 - 3 timer midt på dagen. og så sover han 3-5 timer fra kl ca. 20 og så sover han igen 2 -3 timer mellem kl 00:00 til 05:00 alt afhængig af hvornår han vågende først på natten.
Jeg / vi er selvfølgelig meget trætte og har prøvet meget for at få ham til at sove, men lige meget nytter det.
Vi har prøvet at ligge ham i barnevognen og gå ture, men han begynder at græde så snart barnevognen holder stille. Vi prøver at svøbe ham stramt og ligge ham så snart han er færdig med at die fra mig - han ligger måske stille med lukket øjne i 10-20 min hvorefter han græder igen. Jeg har prøvet at sidde med ham til jeg tror han er i dyb søvn, hvorefter jeg prøver at ligge ham fra mig, men nej det virker heller ikke.
Vi har prøvet at lade ham ligge på armen eller på vores mave, men han vågner kort tid efter og det holder heller ikke, idet vi har to andre drenge vi også skal passe og sørge for og det giver ikke os voksne nogen søvn, at vi skal sidde med ham på armen eller sidde med ham i sofaen på maven. Vi har prøvet at ligge ham i hans vugge, så det var det sammen sted han blev lagt hvergang - det virker heller ikke.
Vi er efterhånden meget trætte af at han ikke sover og vi ikke får søvn - for der er ikke plads til mange lure i løbet af dagen når han kun sover en gang. Han kan holde sig vågen fra kl 05.20 til kl 13.40, som det skete i dag og han faldt først i søvn, tror jeg, fordi han simpelthen var så træt, at han sov ved mit bryst som han plejer og så lagde jeg ham i barnevognen - men mere held end forstand!
Han har meget luft i maven og prutter en masse. Vi har meget svært ved at få ham til at bøvse når han har spist og ja jeg er også splittet for når jeg så langt om længe tror han sover ved mit bryst skal jeg så tage ham op og se om han vil bøvse for så at være sikker på at han vågner?
Han kommer umiddelbart fint af med afføringen og tisser også en masse.
Han har taget fint på i vægt fra at veje 3130g ved fødslen til nu 3½ uge senere at veje 3700g.
Han spiser ofte ved brystet jeg ammer ham mellem 10 -14 gange i løbet af et døgn.
Han virker nogen gange som om han har ondt i maven, men han skriger ikke hele tiden og jeg synes heller ikke han krummer sig sammen i smerter. Det hjælper lidt på hans humør ved, at vi massere hans mave, men kun mens massagen står på.
Jeg har fået en fødselsdepression som nok startede før jeg fødte ham og det gør selvfølgelig ikke vores situation bedre, at jeg til tider har det rigtig dårligt psykisk, men min mand hjælper rigtig meget, så han aflaster mig så meget som overhovedet muligt.
Vi er i vildredde over hvordan vi får ham til at sove og hvad der er i vejen med os eller ham?
Kan han have en søvnforstyrrelse, kan min mælk være for ringe, så det ikke giver ham en ordentlig mæthedsfornemmelse? Kan min fødselsdepression gøre at han får stesshormon i mælken så han også er stresset og jeg burde give ham modermælkerstatning istedet for at amme ham eller?
Ja vi ved ikke vores levende råd og vil virkelig gerne bede om hjælp.
Med venlig hilsen
Ditte