Søvnproblemer og fødselsdepression

2. april 2011

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Søvnproblemer og fødselsdepression

Kære Helen

Jeg skriver til dig, da jeg virkelig har brug for din hjælp eller gode råd.

Jeg er blevet mor til lille Elias som snart er 1 mdr gammel den 9 april.

Han sover stort set ikke - i løbet af 24 timer / et døgn sover han sammenlagt 7-9 timer max. Søvnen består af 2 - 3 timer midt på dagen. og så sover han 3-5 timer fra kl ca. 20 og så sover han igen 2 -3 timer mellem kl 00:00 til 05:00 alt afhængig af hvornår han vågende først på natten.

Jeg / vi er selvfølgelig meget trætte og har prøvet meget for at få ham til at sove, men lige meget nytter det.
Vi har prøvet at ligge ham i barnevognen og gå ture, men han begynder at græde så snart barnevognen holder stille. Vi prøver at svøbe ham stramt og ligge ham så snart han er færdig med at die fra mig - han ligger måske stille med lukket øjne i 10-20 min hvorefter han græder igen. Jeg har prøvet at sidde med ham til jeg tror han er i dyb søvn, hvorefter jeg prøver at ligge ham fra mig, men nej det virker heller ikke.

Vi har prøvet at lade ham ligge på armen eller på vores mave, men han vågner kort tid efter og det holder heller ikke, idet vi har to andre drenge vi også skal passe og sørge for og det giver ikke os voksne nogen søvn, at vi skal sidde med ham på armen eller sidde med ham i sofaen på maven. Vi har prøvet at ligge ham i hans vugge, så det var det sammen sted han blev lagt hvergang - det virker heller ikke.

Vi er efterhånden meget trætte af at han ikke sover og vi ikke får søvn - for der er ikke plads til mange lure i løbet af dagen når han kun sover en gang. Han kan holde sig vågen fra kl 05.20 til kl 13.40, som det skete i dag og han faldt først i søvn, tror ...

Annonce

... jeg, fordi han simpelthen var så træt, at han sov ved mit bryst som han plejer og så lagde jeg ham i barnevognen - men mere held end forstand!

Han har meget luft i maven og prutter en masse. Vi har meget svært ved at få ham til at bøvse når han har spist og ja jeg er også splittet for når jeg så langt om længe tror han sover ved mit bryst skal jeg så tage ham op og se om han vil bøvse for så at være sikker på at han vågner?

Han kommer umiddelbart fint af med afføringen og tisser også en masse.

Han har taget fint på i vægt fra at veje 3130g ved fødslen til nu 3½ uge senere at veje 3700g.

Han spiser ofte ved brystet jeg ammer ham mellem 10 -14 gange i løbet af et døgn.

Han virker nogen gange som om han har ondt i maven, men han skriger ikke hele tiden og jeg synes heller ikke han krummer sig sammen i smerter. Det hjælper lidt på hans humør ved, at vi massere hans mave, men kun mens massagen står på.

Jeg har fået en fødselsdepression som nok startede før jeg fødte ham og det gør selvfølgelig ikke vores situation bedre, at jeg til tider har det rigtig dårligt psykisk, men min mand hjælper rigtig meget, så han aflaster mig så meget som overhovedet muligt.

Vi er i vildredde over hvordan vi får ham til at sove og hvad der er i vejen med os eller ham?

Kan han have en søvnforstyrrelse, kan min mælk være for ringe, så det ikke giver ham en ordentlig mæthedsfornemmelse? Kan min fødselsdepression gøre at han får stesshormon i mælken så han også er stresset og jeg burde give ham modermælkerstatning istedet for at amme ham eller?

Ja vi ved ikke vores levende råd og vil virkelig gerne bede om hjælp.

Med venlig hilsen

Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder