Svar: Vågner flere gange om natten (og en opdatering...)

28. februar 2011

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mia

Tusind tak for din tilbagemelding, hvor er det dejligt at høre, at lillepigen er hypermobil - det er da noget helt andet, end den "hjerneskade" I ellers havde fået slynget ud ...

Der er ingen tvivl om at der sker rigtig meget med jeres datter udviklingsmæssigt lige nu og det på flere planer. Og det er præcis som du skriver, rigtigt frustrerende for hende, at hun mentalt er ret godt med og forstår rigtig mange ting, men motorisk ikke kan følge med. Kroppen vil ikke som hovedet vil, hvis man kan sige det sådan og det påvirker naturligvis hendes temperament og gør hende også ked af det, frustreret og fortvivlet ...

Alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes i drømme og hun oplever rigtig meget. Hun oplever børn som skubber, tager legetøjet fra hende, nogle børn bider i denne alder - og hun oplever at de kan gå væk og det kan hun ikke. Hun oplever lyde, støj, larm i løbet af dagen, børn der råber, skriger, griner osv. og det skal hun naturligt også kunne kapere - men det er klart sværere når man ikke er i stand til at trække sig og finde et mere roligt hjørne ...

Hun har også en stor motorisk uro i kroppen, man kan næsten forestille sig, hvor meget det må sitre i de små ben, hvor svært det må være at finde ro og slappe af. Samtidig øver hun sig motorisk i at kravle, rejse sig også og dette øver hun ikke kun om dagen, når hun er vågen, hun øver det også når hun sover. Derfor får hun lagt sig i stillinger som hun ikke mestrer at komme væk fra og vågner fordi hun ligger forkert og har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen og komme videre i søvnen.

Der er altså alt mulig grund til at hun sover dårligt om natten og naturligt har svært ved at finde ro, vågner, græder og har brug for at mærke at I er der og har brug for jeres hjælp til at komme videre i søvnen.

Derudover er det naturligvis også vigtigt at hun har en rytme om dagen, som sikrer hende mad og mælk nok og samtidig også en god middagslur midt på dagen.

Jeg vil derfor lige sende dig en plan for dagen som den kan se ud:

Morgen: Havregrød, letmælk af kop.

Formiddag: bolle med smør, ost, frisk ...

Annonce

... frugt, vand af kop.

Frokost: Rugbrød med kød og fiskepålæg, kogte grøntsager, kogte pastaskruer, ris eller ligende. Gerne rejer ,muslinger, hårdkogt æg osv. Hun må også meget gerne få varm mad til frokost, det er rigtig fint.

Middagslur

Eftermiddag: Bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk, ymer eller andet surmælksprodukt med rugbrødsdrys, mysli, revne æbler eller lignende. Vand af kop.

Før aftensmad: En råkost bestående af revne gulerødder, revet spidskål, revet æble, lidt rosiner, stykker af appelsin eller ananas eller lignende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Helt almindelig børnevenlig mad. Letmælk af kop

Tilbydes godnatgrød og puttes til natten med godnathistorie og en snak om dagen, så nogle af alle oplevelserne bliver bearbejdet.

Mad vi indtager har betydning for vores søvn og søvnen kvalitet. Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.

Derfor skal disse fødevare indgå som en helt naturlig del af en dagsplan og jeg tænker at min plan for dagen, måske kan vise jer hvor I kan indføre lidt ekstra eller anden mad, som på sigt således også kan påvirke til bedre søvn :)

Når hun vågner sen aften eller i løbet af natten, så er det fint at forsøge at hjælpe hende videre i søvnen igen, så hun lærer at sove i sin seng. Hvis hun kun vil ind til jer, fordi hun har brug for trygheden og nærhed, så må hun komme det. Men forsøg så at få hende tilbage til egen seng igen. Hun kan sandsynligvis godt sove videre, og registrerer ikke at hun flyttes og det at hun begynder både at blive puttet i sin seng og også vågner i sin egen seng om morgenen, kan have positiv effekt på at hun også begynder at kunne sove i sin seng hele natten :)

Jeg håber at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla