Brev:
Vågner flere gange om natten (og en opdatering...)
28. februar 2011
Alder:
20 mdr.
Vågner flere gange om natten (og en opdatering...)
Hej Helen,
Det er lang tid siden, jeg skrev til dig ang. min datter.
Og du skal have tusind tak for dit svar. Jeg tog affære og fik vores datter vurderet på Børneklinikken i København.
Vi måtte vente længe og få hende vurderet både af en fysioterapeut og af en pædiater. Konklusionen er, at hun er hypermobil. I stort set alle led. Så vi går nu til træning hos en fys en gang om ugen og laver øvelser herhjemme. Og vi ser store fremskridt!
Hun går ikke endnu, men kravler, ruller, møver, tumler og sætter sig op sig/ligger sig ned osv. Hun går med støtte fra os/holder os i hånden..
Hun er startet i vuggestue, og kan nu spejle sig i de andre børn. Det giver hende vist en del frustrationer at se, hvad de andre kan, som hun ikke kan.
De andre børn ser hende som den lille og vil gerne enten kramme hende hele tiden eller skubbe til hende, da det er sjovt at se hende vælte. (hendes balance er ikke så udviklet).
Og hun bliver så træt af alle de knus og kram - virkelig vred!
Men det er jo kærligt ment :)
Nå, men da hun startede i vuggestuen i oktober, begyndte hun at sove rigtig dårligt om natten. (vi startede først til fys i november) Vi havde ellers været inde i en god rytme længe!
Hun vågner typisk ml. 2 - 5 gange pr. nat. Eller far og jeg bliver vækket det antal gange... Nogle gange flere..
For nogle gange hyler hun i søvne og falder selv til ro, men oftest skal hun lige have en tår vand, have sutten eller bare lige vide, at vi er her.
Vi er begyndt at tage hende ind i sengen, når hun vågner tidligt om morgenen, i håb om at hun vil sove lidt længere - det lykkes nogle gange.. Andre gange rækker hun ud efter os og siger "OP", men der siger vi altså roligt til hende, at hun ikke skal op nu - hun skal sove. Men det resulterer typisk i en omgang flitsbue og hyleri.
Det går ikke, at hun kommer ind til os kl. 24. Det er alt for tidligt. Så får mor ingen søvn! Det er som om hun er ved at acceptere det. Men det ændrer ikke på, at hun stadig vågner mange gange.
Jeg tænker, at hun er ved at gennemgå en kæmpe udvikling lige nu. Hun er ved at lære at bruge sin krop. Og det på et meget senere tidspunkt end de fleste børn - så hun er vel meget mere bevidst... Hun kæmper en kamp, og bliver tit vred, hvis der er noget, der ikke lykkes. Hvis hun feks. vil op at stå ved reolen, men benene ikke helt makker ret... Kunne det være derfor, hun sover så skidt?
Synes dog, at det er sært, at det lige begyndte da hun startede i vuggestuen... Men de siger hun trives fint! Snakker, leger, spiser og sover...
Hun snakker rigtig meget faktisk! kan omkring 35-40 ord, som hun bruger meget og højlydt! : ) Hun er generelt glad og veltilpas.
Hvad tror du? Finder hun sin nattero igen?
Og har du et par guldkorn til en træt mor?
Mange tak for din hjælp indtil videre. : )
Med venlig hilsen
Mia