Håndtering af ændring i antallet af lure

28. februar 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Håndtering af ændring i antallet af lure

Kære Helen.

Jeg kan flere steder læse, at det er normalt, at de små størrelser begynder at springe den sene eftermiddagslur over fra omkring 6-7 måneders-alderen. Men har ikke kunnet finde noget uddybende information om, hvordan man kan vurdere, hvornår de er klar til dette, og hvordan man som forældre bedst hjælper overgangen på vej…

Min søn har nu lige rundet de 6 måneder og sover typisk nu en 30-45 minutter som dagens 3. lur. Han puttes typisk til denne lur omkring kl. 17.00/17.30-tiden. Når han står op, er han oftest vågen i 2 ½-3 timer og falder dermed i søvn for natten ved en 20.30/21.00-tiden. Jeg synes dog, at jeg ofte om eftermiddagen er begyndt at være i tvivl om, hvorvidt han egentligt er træt nok til at sove sin lur - men han falder oftest ret nemt i søvn i sin barnevogn, når jeg så putter ham, så han må være træt…

På den anden side er han begyndt at vise træthedstegn tidligere på aftenen end før, hvilket måske kan indikerer, at hans egnede puttetidspunkt er begyndt at blive flyttet frem. Dog vil det at springe den 3. lur over kræve, at han kan være vågen i måske 4 timer ...

Annonce

... eller mere hen over eftermiddagen, da han typisk vågner fra sin middagslur ved en 15-tiden – og det er jeg i tvivl om, om han kan på nuværende tidspunkt…

Mine spørgsmål er derfor følgende:

- Hvilke signaler kan man holde øje med, når jeg skal vurdere, om han er klar til at springe luren over?

- Hvordan håndterer vi overgangsperioden bedst? Er det ok, at der formentligt i en tid vil være nogle dage med to lure og andre med tre, alt afhængigt af hvornår han er stået op om morgenen, hvornår han viser træthedstegn, hvor længe han sover i hans lure osv.?

Konsekvensen er, at amninger og skemad bliver givet temmelig forskelligt fra dag til dag, og at der dermed vil være en periode, hvor al rytme ”sejler lidt”.

- Eller er det bedre fra start at arbejde ihærdigt på at etablere en fast rytme med nu kun to lure? Og dermed strække hans vågne perioder, alt hvad man kan, arbejde på at han sover lidt længere til middag (sover lige nu typisk to timer), så eftermiddagen/aftenen inden putningen til natten ikke bliver så lang osv…

Glæder mig til at høre dine altid gode indspark!

Kærlig hilsen

Maja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder