Brev:
Håndtering af ændring i antallet af lure
28. februar 2011
Alder:
6 mdr.
Håndtering af ændring i antallet af lure
Kære Helen.
Jeg kan flere steder læse, at det er normalt, at de små størrelser begynder at springe den sene eftermiddagslur over fra omkring 6-7 måneders-alderen. Men har ikke kunnet finde noget uddybende information om, hvordan man kan vurdere, hvornår de er klar til dette, og hvordan man som forældre bedst hjælper overgangen på vej…
Min søn har nu lige rundet de 6 måneder og sover typisk nu en 30-45 minutter som dagens 3. lur. Han puttes typisk til denne lur omkring kl. 17.00/17.30-tiden. Når han står op, er han oftest vågen i 2 ½-3 timer og falder dermed i søvn for natten ved en 20.30/21.00-tiden. Jeg synes dog, at jeg ofte om eftermiddagen er begyndt at være i tvivl om, hvorvidt han egentligt er træt nok til at sove sin lur - men han falder oftest ret nemt i søvn i sin barnevogn, når jeg så putter ham, så han må være træt…
På den anden side er han begyndt at vise træthedstegn tidligere på aftenen end før, hvilket måske kan indikerer, at hans egnede puttetidspunkt er begyndt at blive flyttet frem. Dog vil det at springe den 3. lur over kræve, at han kan være vågen i måske 4 timer eller mere hen over eftermiddagen, da han typisk vågner fra sin middagslur ved en 15-tiden – og det er jeg i tvivl om, om han kan på nuværende tidspunkt…
Mine spørgsmål er derfor følgende:
- Hvilke signaler kan man holde øje med, når jeg skal vurdere, om han er klar til at springe luren over?
- Hvordan håndterer vi overgangsperioden bedst? Er det ok, at der formentligt i en tid vil være nogle dage med to lure og andre med tre, alt afhængigt af hvornår han er stået op om morgenen, hvornår han viser træthedstegn, hvor længe han sover i hans lure osv.?
Konsekvensen er, at amninger og skemad bliver givet temmelig forskelligt fra dag til dag, og at der dermed vil være en periode, hvor al rytme ”sejler lidt”.
- Eller er det bedre fra start at arbejde ihærdigt på at etablere en fast rytme med nu kun to lure? Og dermed strække hans vågne perioder, alt hvad man kan, arbejde på at han sover lidt længere til middag (sover lige nu typisk to timer), så eftermiddagen/aftenen inden putningen til natten ikke bliver så lang osv…
Glæder mig til at høre dine altid gode indspark!
Kærlig hilsen
Maja