Svar: Sovevaner i dagpleje
30. november 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Marianne
De fleste børn vil i Mathildes alder have brug for at sove ca 13½ time i døgnet - nogle lidt mindre, andre lidt mere. Dette vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 2 lure dagligt, samlet 2½-3 timers dagssøvn og 11 timers nattesøvn.
Når børn er 12-18 måneder gamle, så begynde de at kunne nøjes med kun en lur dagligt, de sover stadig ca 13½ time i døgnet, men vil f.eks. sove 11½ time om natten og 2½ times middagslur.
Overgange er altid svære for børn og det er naturligt at i den periode, hvor Mathilde bliver kørt ind i dagplejen, vil hun være mere træt og kan have behov for at sove lidt mere. Alt hvad hun oplever, skal jo bearbejdes og det bliver det netop i dømme, når hun sover. Det er derfor naturligt at hun lige nu har ekstra brug for sine to lure og også sover lidt mere i dagtimerne, end man vil forvente, når hun er kørt godt ind.
Overgangen mellem at komme fra to lure dagligt til kun en lur dagligt er på samme måde svær og her vil det ofte være helt fint, at afkorte barnets formiddagslur stille og roligt (ofte begynder barnet at gøre det selv) og så arbejde på en længere middagslur og tilsidst smelter de to lure så nærmest sammen til en lur.
Det er rigtigt at jeres datter lige nu ikke har brug for at lege særlig meget med de andre børn, men i takt med at hun bliver ældre, så vil det være naturligt at hun er vågen og aktiv og udvikler sig sammen med dem og deltager i de aktiviteter der er i dagplejen, tager med i legestue osv. og her naturligt også sover, når de andre børn sover.
Jeg synes, at I skal lade hende sove som hun gør lige nu og så se hvad der sker i juleferien. I alderen 12-18 måneder, skal I dog være opmærksomme på hendes sovemønster og rytme, fordi det vil være naturligt at hun stille og roligt skal til at sove kortere formiddagslur og længere middagslur, for tilsidst at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen.
Måske begynder hun selv at ændre rytme, netop fordi hun bliver ældre og vænner sig til at være i dagpleje og derfor også sover mindre, måske skal dagplejer vække hende lidt så hun ikke sover dagen væk, men stille og roligt lærer at sove en god og lang nattesøvn og så sover mindre om dagen, hvor hun i stedet er mere aktiv og udvikler sig sammen med de andre børn.
Det er en balance, lige nu er hun så lille at det er fint at hun sover to gange dagligt og sover det hun umiddelbart viser behov for, som du skriver vil juleferien også kunne give yderligere rod i soverytmen, så at ændre noget nu får I ikke noget ud af. Det lyder som et reelt behov for at sove. Men på sigt, vil hende søvnvaner ændre sig - måske af sig selv, måske passet lidt ind efter dagplejers og de andre børns rytme. Og det er okay.
Hvis Mathilde hører til de børn som har brug for ekstra meget søvn, altså sover mere end gennemsnittet, så skal hun naturligvis have lov til det og så længe det ikke påvirker hendes nattesøvn negativt, at hun nogle gange sover 4 timer i løbet af dagen, så skal I ikke ændre på noget. Man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget der fungerer.
Men se det som en periode, og vær forberedt på at hun i løbet af de næste 2-4-6 måneder naturligt vil begynde at sove på en anden måde og det skal hun så støttes i, det vil så være fint at få indkørt en ny rytme.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske