Min datter på 4 1/2 har det svært

30. november 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Min datter på 4 1/2 har det svært

Hej

Jeg skriver angående vores dejlige datter på knapt 4 ½ år. Hun har det svært i øjeblikket og jeg har brug for at høre din mening om mine overvejelser.

Det er lidt en status i forhold til sidst - og i virkeligheden nok nogle af de samme udfordringer som jeg spurgte til i marts.

Hun er blevet storesøster for knapt 8 måneder siden og nogen af hendes reaktioner er formentlig pga af det, men noget er også alderen tænker jeg. Hvad tænker du?

Hun har brug for at være tæt på mig. Jeg prøver at være der, men også at skabe balance, så hun ikke styrer hele familien fx at jeg altid skal sidde ved siden af hende ved bordet, det er kun mig der kan tørre hende efter toiletbesøg, give hende tøj på og lægge hende i seng. Men det føles alligevel som om jeg kommer til kort imellem mine egne behov og hendes behov.

Fx så gik der i aftes 2 ½ time før hun sov. Så ville hun ikke sove i egen seng, så skulle det være mor der lagde hende og så far og så mor igen. Så var hun sulten, men ville ikke have det vi tilbød hende osv osv. Hun kunne slet ikke falde til ro. Og til sidst var jeg bare udmattet og udstrålede helt sikkert at nu kunne det være nok. Så faldt hun i søvn mens jeg sad hos hende, men kom ned senere og ville have sin far fordi ”jeg var gået fra hende”.

Hun er udadvendt overfor voksne og vil gerne fortælle dem om hvad der lige optager hende. Men hun er tøvende med legeaftaler, når det ”rigtig” gælder og vil gerne have mig med. Legeaftalerne flyver gennem luften i hendes børnehave, men jeg er tilbageholdende med det. Især også i hverdagen hvor hun er træt når hun bliver hentet. Forleden weekend var vi hjemme hos en børnehavekammerat og efter en første ”nej jeg vil ikke” glædede hun sig og det var en succes. Måske skal vi gøre mere af det, hvor jeg skubber lidt på?

Samtidig er der også sket det at hendes ældre kusine på 10 år, som hun ser meget op til, er begyndt at trække sig lidt. Kusinen er begyndt at sige fra overfor at skulle lege med sin mindre kusine, hvilket er helt ok, hun har været meget på, måske også tilskyndet af hendes forældre. Men min datter har det svært ...

Annonce

... ved at de ikke leger som før. De ses måske 1 gang hver anden måned, men det fylder meget hos min datter hvornår de skal ses. Jeg forsøger at finde ting vi kan lege, hende og jeg, men hun er utrøstelig.

Min datter har også brug for at vide hvad dagens program er. I dag på vej op i børnehaven mødte vi en anden forælder der fortalte, at børnene var ved at tage tøj på for at gå en tur og at vi nok skulle skynde os lidt. Min datter gik helt i baglås og ville ikke længere i børnehave. Jeg holdt selvfølgelig fast i at det skulle hun, og hun nåede at blive meget ked af det.

Hun siger hver morgen at hun ikke vil i børnehave. Jeg og lillesøster går rundt herhjemme, men jeg prøver også at forklare hende, at jeg ordner praktiske ting det meste af dagen. Men hun synes også det er svært oppe i børnehaven. Så har hun en bedsteven. Så vil bedstevennen ikke være bedsteven mere og det virker min datter meget sårbar overfor lige nu.

Jeg har flere gange nævnt det for hendes pædagoger i børnehaven, og de synes hun virker glad og leger godt med mange forskellige.

Min datter vil som sagt gerne være hjemme, men der skal ikke ret meget til før filmen knækker, når hun er sammen med mor og far. Så smider hun sig på gulvet og siger ”så gider jeg ingenting”, hvis hun får nej til noget, eller hun gør det alligevel eller siger ”hvis jeg ikke må så slår jeg dig.” Så får vi hende i bedre humør og tilbage på sporet og så kan der gå 2 minutter og så tager vi en tur mere.

Det er svært at fastholde en anerkendende tilgang. Nogle gange er det bare nok og så får hun lov til at køle lidt af ude i gangen – men i de fleste tilfælde finder vi en løsning eller et kompromis.

Hvordan kan jeg hjælpe hende bedst muligt uden at binde knuder på mig selv?

Her i december har min mand og jeg fælles barsel og der bliver ekstra meget tid til begge børn. Dog uden at jeg regner med at min ældste datter skal være hjemme hele måneden.

Så kan du ikke give mig lidt feedback på om jeg skal skubbe lidt på med legeaftaler og ridse op igen hvordan jeg kan anerkende hende og stadig have mit eget rum.

Hilsener
Mor til to

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder