Brev:
Sovevaner i dagpleje
30. november 2010
Alder:
11 mdr.
Sovevaner i dagpleje
Kære Helen.
Tak igen for dine råd omkring vores datter Mathilde og alle de andre råd jeg har læst mig til.
1. november startede Mathilde i dagpleje. Indtil nu er det gået fint. Hun græder når vi går, men holder op næsten med det samme igen. Mathilde virker glad og tryg hos sin dagplejemor og jeg er egentlig også tryg ved at aflevere hende.
Mit problem/spørgsmål drejer sig om sove vaner.
Som udgangspunkt mener jeg at børn i Mathildes alder (11 mdr) skal sove det de har brug for og ikke vækkes. En god dags søvn giver en god nats søvn.
Mathilde har en sikker rytme. Hun står op ca klokken 6, sover formiddagslur og eftermiddagslur og går i seng mellem halv otte og otte.
Det som ikke køre fast er hvor længe hun sover de to lure om dagen.
Nogen dage sover hun 2 1/2 time om formiddagen fra omkring 9 og en eftermiddagslur på omkring halv anden time fra ca halv 3.
Andre dage er det omvendt og andre dage igen er det kun en kort lur formiddag og desværre også en kort lur eftemiddag.
Det mest optimale for humøret, indtagelse af mad osv. er at hun sover fra 9-11 og igen fra 2-4.
Vågner hun tidligere end halv fire om eftermiddagen bliver det hele lidt træls og hun piver og græder meget indtil sengetid.
Her kommer så mit spørgsmål...
Dagpleje moren vil gerne til at vække hende om formiddagen så hun kun sover en time og så en lang lur over middag... Hun begrunder det med at Mathilde ikke har noget ud af at være sammen med de andre børn når hun bare sover formiddagen væk og så står op når de andre bliver puttet.
Jeg har den holdning at ja så ser hun ikke de andre børn så meget lige nu, men hun er kun 11 mdr. og skal nok nå at lege med de andre i hendes dagplejetid.
Jeg er ikke enige i at vække hende om formiddagen og jeg er meget i tvivl om det vil give en længere emiddagslur og hvordan eftermiddagen så bliver med Mathilde. Jeg vil ikke kun have tid med mit barn hvor hun er træt og sur fordi hun er træt.
Mit spørgsmål må være: Hvad er rimeligt og regulere det sig selv med søvnen?
Jeg har sagt indtil jul vil jer gerne at hun får lov at sove så må vi se på det i det nye år. Vi holder lang juleferie så der går lidt rod i soverytmen alligevel.
Hvad mener du?
Kælig hilsen
Marianne