Sovevaner i dagpleje

30. november 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Sovevaner i dagpleje

Kære Helen.

Tak igen for dine råd omkring vores datter Mathilde og alle de andre råd jeg har læst mig til.

1. november startede Mathilde i dagpleje. Indtil nu er det gået fint. Hun græder når vi går, men holder op næsten med det samme igen. Mathilde virker glad og tryg hos sin dagplejemor og jeg er egentlig også tryg ved at aflevere hende.

Mit problem/spørgsmål drejer sig om sove vaner.

Som udgangspunkt mener jeg at børn i Mathildes alder (11 mdr) skal sove det de har brug for og ikke vækkes. En god dags søvn giver en god nats søvn.

Mathilde har en sikker rytme. Hun står op ca klokken 6, sover formiddagslur og eftermiddagslur og går i seng mellem halv otte og otte.

Det som ikke køre fast er hvor længe hun sover de to lure om dagen.

Nogen dage sover hun 2 1/2 time om formiddagen fra omkring 9 og en eftermiddagslur på omkring halv anden time fra ca halv 3.

Andre dage er det omvendt og andre dage igen er det kun en kort lur formiddag og desværre også en kort lur eftemiddag.

Det mest optimale for humøret, indtagelse af mad osv. er at hun sover fra 9-11 og igen fra 2-4.

Vågner hun ...

Annonce

... tidligere end halv fire om eftermiddagen bliver det hele lidt træls og hun piver og græder meget indtil sengetid.

Her kommer så mit spørgsmål...

Dagpleje moren vil gerne til at vække hende om formiddagen så hun kun sover en time og så en lang lur over middag... Hun begrunder det med at Mathilde ikke har noget ud af at være sammen med de andre børn når hun bare sover formiddagen væk og så står op når de andre bliver puttet.

Jeg har den holdning at ja så ser hun ikke de andre børn så meget lige nu, men hun er kun 11 mdr. og skal nok nå at lege med de andre i hendes dagplejetid.

Jeg er ikke enige i at vække hende om formiddagen og jeg er meget i tvivl om det vil give en længere emiddagslur og hvordan eftermiddagen så bliver med Mathilde. Jeg vil ikke kun have tid med mit barn hvor hun er træt og sur fordi hun er træt.

Mit spørgsmål må være: Hvad er rimeligt og regulere det sig selv med søvnen?

Jeg har sagt indtil jul vil jer gerne at hun får lov at sove så må vi se på det i det nye år. Vi holder lang juleferie så der går lidt rod i soverytmen alligevel.

Hvad mener du?

Kælig hilsen

Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine