Svar: Ændring af dagsrytme - 8 mdr.

1. november 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære førstegangsmor

Som udgangspunkt er der ikke grund til at ændre noget, der fungerer - faktisk skal man altid passe på med at ændre, hvis tingene fungerer, - for du ved hvad du har, du ved ikke hvad du får ... :)

Det er helt rigtigt set, at din datters rytme fungerer for hende. Når jeg ser på hendes plan for dagen, mængden af søvn både dag og nat - så ser jeg en pige som trives, som sover det hun har behov for og som naturligt sover når hun er træt og vågner, når hun ikke behøver sove mere.

Men at det fungerer for hende er jo ikke ensbetydende med at det fungerer for jer og nogle gange må man derfor vælge at ændre barnets rytme - ikke fordi det er barnets behov, men fordi det kan være forældrenes behov.

Det er her helt rigtigt at din datter naturligt ville kunne trives med to lure dagligt, men netop fordi hun vågner meget tidligt, så sover hun også meget tidligt hele dagen igennem og har derfor brug for den ekstra powernap sidst på dagen.

Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, som jeres datter har, så er man nødt til at se på hele dagens rytme. Man kan f.eks. ikke bare putte hende senere i seng, så vil hun stadig vågne til samme tid.

Derfor skal man se på: Hvornår spiser hun, hvornår sover hun osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt? Som sagt så sover jeres datter jo det hun behøver, hendes søvnbehov bliver dækket, men hendes rytme passer ikke så godt til jeres.

En ønskelig plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frugtmos og/eller frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur, sover måske 45 minutter

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød og fisk, godt kogte pastaskruer osv. Vand af kop.

Ammes evt. og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover måske 1½ time, måske lidt mere på sigt.

Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Aftenmad, familiemad, lasagne, pasta, frikadeller, fiskefiletter, laks osv. Hun spiser det samme som I andre, der ...

Annonce

... skal være moset mad og mad i stykker, vand af kop.

Evt. en godnatgrød som del af putteritualet. lidt frugtgrød med mælk til dessert

Puttes til natten med amning kl. 19.30

Sen aften eller tidlig nat: Ammes evt. x 1, mere eller mindre i søvne efter behov.

Hendes morgenmad bibeholdes og ligger kl. 7-7.30, men morgenluren laves om til en formiddagslur. Dette vil flytte hele planen, så også middagsluren kommer til at ligge senere og hun dermed kan springe eftermiddagsluren helt over og således komme ned på kun at sove 2 lure dagligt.

Når man skal flytte rytmen, så er det vigtigt at gøre det stille og roligt og I skal være forberedt på at det ikke kan gøres fra dag til dag. Det vil ofte tage ca 3 uger, at få ændret en rytme og bliver hun så pludselig syg eller andet undervejs, så kan det vælte det hele ...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det man gør, helt praktisk er at flytte hendes puttetider med 15 minutter af gangen dag for dag. Det vil sige i stedet for at putte hende til morgenlur kl. 8.30, så putter du hende først kl. 8.45. Derefter kl 9, så kl 9.15, så 9.30 indtil du når det tidspunkt, hvor det vil være relevant at putte hende netop til formiddagslur - ofte mellem netop 9.30-10.

Det vil samtidig være rigtig godt at du tager hende op efter 45-60 minutter om formiddagen, så hun ikke sover alt for længe, men netop kommer op og er tilpas udhvilet og får rytmen ind til at kunne blive puttet til en passende middagslur. Samtidig er det vigtigt at hun ikke begynder at sove for meget om dagen, for så forlænges hendes nattesøvn ikke. Og du skal hele tiden huske på, at hun jo rent faktisk sover det hun har behov for, hendes behov er dækket, det er ikke behovet der skal ændres på men tidspunkterne.

Lige i jeres situation, vil det ikke gøre noget, at hun sover lidt mere end 30 minutter om formiddagen, det må hun gerne. Det kan gøre at middagsluren naturligt kommer til at ligge det senere på dagen og kan gøre at det bliver lettere for hende helt at springe 3. lur over.

Jeg håber ovenstående plan for dagen og beskrivelsen af hvordan I flytter hendes rytme, hjælper jer lidt videre på vej :)

Læs også min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" netop omkring, hvordan man flytter på børns rytme.

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika