Svar: Fast døgnrytme - 2 mdr.
20. oktober 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Lone
Din dreng er stadig så lille at han har brug for at kunne sove fleksibelt. Men det du kan gøre nu, er at medtænke lidt faste rutiner, når du skal putte ham.
Der vil være fint omkring 2 måneders alderen at medtænke mælk som en naturlig del af at blive puttet. Derudover de hverdagsting du normalt gør, skifter ham, giver ham nattøj på, så mælk, så en sut, en putteklud eller lignende ved ansigtet og så en fast måde at putte ham på. Det kan være bestemte ord, kærtegn, måden du vugger ham på, at han konsekvent bliver puttet i en voksipose eller lignende osv. så han stille og roligt begynder at forbinde visse ritualer med at det nu er ved at være sovetid.
Det er helt okay at han ofte først sover kl. 21 om aftenen. Det hænger sammen med måden han sover på om dagen og det skal du ikke gøre noget ved nu. Det er også helt okay, at han nogle dage sover længere lure og andre dage lidt kortere lure - det ændrer sig også med tiden.
Du skal naturligvis være opmærksom på om han kan have brug for lidt mere mad, siden han er meget vågen i løbet af dagen...
Først i 3-4 måneders alderen begynder man normalt at kunne arbejde med en lidt mere fast rytme og kan begynde at putte barnet til lidt mere faste tider og bevidst arbejde på at få skabt nogle rutiner. Det vil i den alder, være rigtig godt netop at arbejde på 3 lure om dagen og som du beskriver, indføre en mere fast formiddagslur, middagslur og powernap om eftermiddagen. Og i takt med at man derfra og de næste måneder frem begynder med lidt skemad, så vil det naturligvis også påvirke rytmen og søvnen både dag og nat.
Så der sker nogle ting hen af vejen og nogle gange må man gøre noget aktivt, andre gange sker det helt af sig selv, netop fordi man f.eks. begynder med skemad og lignende.
Jeg vil foreslå dig at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" hvori du netop kan læse om, hvordan børn sover i forskellige aldre og hvad du kan forvente :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske