Råd om urolig søvn - 8 mdr.

20. oktober 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Råd om urolig søvn - 8 mdr.

Kære Helen,

Vi har en dejlig dreng på snart 8 måneder. Indtil for en måned siden sov han igennem om natten. Fra kl. ca. 7.30 til 02.00 hvor vi gav flaske og han sov videre til kl. 07.30.

Men ak, den sidste måned er han begyndt at vågne hver til hveranden time natten igennem. Han er træt, men har uro i kroppen. Tror han vækker sig selv ved at rejse sig på alle fire eller sætte sig helt op. Det er som om han gør det halvt i søvne. Han sover i tremmeseng op ad vores seng, så han kan både se og høre os.

Vi tager ham op når han vågner, og bær' ham rundt i dynen. Det er det eneste der kan få ham til at falde hurtigt til ro igen. Det tager alt mellem 5 og 20 minutter at få ham til at sove videre. Han er utroligt livlig om dagen. Er begyndt at kravle for 2 uger siden og rejser sig nu også op af alt han kan komme i nærheden af. Samtidig har han fået to fine tænder i undermunden. De brød frem for 3 uger siden. Vi tænker at uroen skyldes tænder og uro i kroppen pga. kravleriet.

Dog er vi lidt bekymrede for, om vi samtidig ...

Annonce

... har fået givet ham en dårlig vane. Det er jo hyggeligt at blive taget op og båret rundt i dynen :-) Vi er i tvivl om vi skal fortsætte med at tage ham op? Er det mon bare en fase eller vil det hænge ved...

Om dagen er det også en udfordring at få ham til at sove. Det har det faktisk altid været. Han er nysgerrig, og det virker som om han slet ikke har tid. Han sover mellem 20-45 min om formiddagen og ca. 45 min om eftermiddagen. Vi bor i lejlighed, så han sover også i tremmesengen om dagen. Vi sørger naturligvis for god udluftning. Også her tager vi ham op hvis han vågner og prøver at få ham til at sove lidt længere.

En sidste oplysning - vi har indimellem prøvet at tage ham over i vores seng om natten. Det virker ikke som om det har nogen effekt. Han er ligeså urolig som i sin egen seng.

Så det ultimative spørgsmål; er vi ude på et skråplan eller skal vi fortsætte og holde ud?

Vi vil iøvrigt være meget taknemmelige hvis du kan give os en mad/sove tidsplan vi kan prøve at følge.

På forhånd mange tak
Kim og Katja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie