Brev:
Råd om urolig søvn - 8 mdr.
20. oktober 2010
Alder:
8 mdr.
Råd om urolig søvn - 8 mdr.
Kære Helen,
Vi har en dejlig dreng på snart 8 måneder. Indtil for en måned siden sov han igennem om natten. Fra kl. ca. 7.30 til 02.00 hvor vi gav flaske og han sov videre til kl. 07.30.
Men ak, den sidste måned er han begyndt at vågne hver til hveranden time natten igennem. Han er træt, men har uro i kroppen. Tror han vækker sig selv ved at rejse sig på alle fire eller sætte sig helt op. Det er som om han gør det halvt i søvne. Han sover i tremmeseng op ad vores seng, så han kan både se og høre os.
Vi tager ham op når han vågner, og bær' ham rundt i dynen. Det er det eneste der kan få ham til at falde hurtigt til ro igen. Det tager alt mellem 5 og 20 minutter at få ham til at sove videre. Han er utroligt livlig om dagen. Er begyndt at kravle for 2 uger siden og rejser sig nu også op af alt han kan komme i nærheden af. Samtidig har han fået to fine tænder i undermunden. De brød frem for 3 uger siden. Vi tænker at uroen skyldes tænder og uro i kroppen pga. kravleriet.
Dog er vi lidt bekymrede for, om vi samtidig har fået givet ham en dårlig vane. Det er jo hyggeligt at blive taget op og båret rundt i dynen :-) Vi er i tvivl om vi skal fortsætte med at tage ham op? Er det mon bare en fase eller vil det hænge ved...
Om dagen er det også en udfordring at få ham til at sove. Det har det faktisk altid været. Han er nysgerrig, og det virker som om han slet ikke har tid. Han sover mellem 20-45 min om formiddagen og ca. 45 min om eftermiddagen. Vi bor i lejlighed, så han sover også i tremmesengen om dagen. Vi sørger naturligvis for god udluftning. Også her tager vi ham op hvis han vågner og prøver at få ham til at sove lidt længere.
En sidste oplysning - vi har indimellem prøvet at tage ham over i vores seng om natten. Det virker ikke som om det har nogen effekt. Han er ligeså urolig som i sin egen seng.
Så det ultimative spørgsmål; er vi ude på et skråplan eller skal vi fortsætte og holde ud?
Vi vil iøvrigt være meget taknemmelige hvis du kan give os en mad/sove tidsplan vi kan prøve at følge.
På forhånd mange tak
Kim og Katja