Svar: Søvn - forskel på om mor eller far putter
24. september 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Williams mor
Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen - det lyder umiddelbart som om at I har det godt, William trives og I er så småt begyndt at overveje at få en lille en mere - dejligt:)
William har et naturligt tryghedsbehov og er tæt forbundet med sin mor. Han har også en god og sund tilknytning til sin far, men forholdet mellem jer er forskelligt og det er helt okay og helt naturligt. Han bruger nok mor lidt mere til trøst og omsorg og far lidt mere til vilde lege - og sådan kan rollerne og er rollerne ofte fordelt, uden at man behøver problematisere det ...
Jeg synes et eller andet sted, at William skal have lov til at bruge dig i de 5-10 minutter det tager. Det er trygt og dejligt for ham at falde til ro på den måde og faktisk vil det sandsynligvis være endnu vigtigere for ham, netop når og hvis I får en lille en mere ...
Husk på at han til den tid jo skal dele dig med en anden, hvilket vil være meget svært for ham og netop studen ved sengekanten om aftenen er der, hvor han kan have dig 100 pct for sig selv. Det er et vigtigt tidspunkt og en vigtig tid at prioritere - og du skal vide, at det netop er om aftenen, når man sidder ved sengekanten, at der ofte bliver lukket op for posen med, hvordan barnet egentlig har det. Det er der, lige der inden børn falder i søvn, at de fortælle når de er kede af det, når nogen driller, når det ikke er rart at komme i børnehave eller i skole fordi man bliver mobbet ... Så den tid er vigtig at prioritere.
Men når det er sagt, så kan du naturligvis også vælge anderledes og for at lære din dreng at sove uden at du sidder hos ham, så kan du gøre det at du opholder dig i nærheden og laver noget praktisk.
Det er vigtigt at du anerkender hans behov for at vide at du er ham nær. Samtidig med at du så også signalerer at det er sengetid nu og at han godt kan ligge og falde i søvn ved at du er der, men uden at du behøver sidde og holde ham i hånden.
Jeg vil derfor foreslå dig at du putter ham som du plejer, synger en sang, læser en lille bog eller lignende og så stiller du dig i nærheden, hvor han kan se dig og høre dig og laver så noget praktisk. Det kan være at ordne strygetøj eller lægge tøj sammen.
Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, noget kedeligt, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan du så verbalt betrygge og berolige ham, netop ved at fortælle at du er der, passer på ham osv. og at han nu kan lægge sig til at sove.
Du kan sige direkte "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", du kan svarer, når han kalder "Moaar - ja skat, du skal sove nu, mor passer på dig" eller lignende og på den måde gøre ham tryg ved at skulle sove og falde til ro. Han mærker at du stadig er der, at du ikke forlader ham og han føler sig stadig tryg:)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske