Svar: Søvn - forskel på om mor eller far putter

24. september 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Williams mor

Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen - det lyder umiddelbart som om at I har det godt, William trives og I er så småt begyndt at overveje at få en lille en mere - dejligt:)

William har et naturligt tryghedsbehov og er tæt forbundet med sin mor. Han har også en god og sund tilknytning til sin far, men forholdet mellem jer er forskelligt og det er helt okay og helt naturligt. Han bruger nok mor lidt mere til trøst og omsorg og far lidt mere til vilde lege - og sådan kan rollerne og er rollerne ofte fordelt, uden at man behøver problematisere det ...

Jeg synes et eller andet sted, at William skal have lov til at bruge dig i de 5-10 minutter det tager. Det er trygt og dejligt for ham at falde til ro på den måde og faktisk vil det sandsynligvis være endnu vigtigere for ham, netop når og hvis I får en lille en mere ...

Husk på at han til den tid jo skal dele dig med en anden, hvilket vil være meget svært for ham og netop studen ved sengekanten om aftenen er der, hvor han kan have dig 100 pct for sig selv. Det er et vigtigt tidspunkt og en vigtig tid at prioritere - og du skal vide, at det netop er om aftenen, når man sidder ved sengekanten, at der ofte bliver lukket op for posen med, hvordan barnet egentlig har det. Det er der, lige der inden børn falder i søvn, at de fortælle når de er kede af det, når nogen driller, når det ikke er rart at komme i børnehave eller i skole fordi man bliver mobbet ... Så den tid er vigtig at ...

Annonce

... prioritere.

Men når det er sagt, så kan du naturligvis også vælge anderledes og for at lære din dreng at sove uden at du sidder hos ham, så kan du gøre det at du opholder dig i nærheden og laver noget praktisk.

Det er vigtigt at du anerkender hans behov for at vide at du er ham nær. Samtidig med at du så også signalerer at det er sengetid nu og at han godt kan ligge og falde i søvn ved at du er der, men uden at du behøver sidde og holde ham i hånden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil derfor foreslå dig at du putter ham som du plejer, synger en sang, læser en lille bog eller lignende og så stiller du dig i nærheden, hvor han kan se dig og høre dig og laver så noget praktisk. Det kan være at ordne strygetøj eller lægge tøj sammen.

Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, noget kedeligt, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan du så verbalt betrygge og berolige ham, netop ved at fortælle at du er der, passer på ham osv. og at han nu kan lægge sig til at sove.

Du kan sige direkte "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", du kan svarer, når han kalder "Moaar - ja skat, du skal sove nu, mor passer på dig" eller lignende og på den måde gøre ham tryg ved at skulle sove og falde til ro. Han mærker at du stadig er der, at du ikke forlader ham og han føler sig stadig tryg:)

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet