Svar: Søvn 15 mdr

7. juli 2004

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Susanne

Det er rigtigt at man siger at man vokser når man sover, men jeg mener nu det skyldes at de bruskskiver, som vi har i rygsøjlen fyldes op/strækker sig ud, når vi ligger ned i løbet af natten, hvorfor vi er højere om morgenen end om aftenen.

15 mdr gammel, så sover din søn ikke meget i løbet af dagen, men som du selv skriver, så er vores søvnbehov jo forskelligt. Tilgengæld sover han jo rigtig godt om natten og du kan et eller andet sted nok ikke forvente at han vil sove længere end til kl. 6.30.

Nogle børn vil i 1½ års alderen begynde at springe middagsluren over, ofte kun et par dage om ugen, hvor andre børn har behov for middagslur langt op i 3-4 års alderen. Det vigtigste er hvordan din søn i øvrigt har det.

Du skriver at han er ...

Annonce

... pjevset sidst på dagen, hvilket jeg godt kan forstå, for han må jo være lidt træt den lille fyr; men hvis han ellers er glad og spiser godt og trives som han skal, så tror jeg ikke at du skal bekymre dig.

Det er naturligvis en fordel, hvis du kan aktivere ham så meget som muligt, så han får en fysisk træthed. Det vil sige ud og lege, grave i sandkasse, hoppe i vandpytter, rutscheture, gyngeture, mærke græsset osv. Jo flere aktiviteter, jo mere han bliver rørt og jo flere forskellige stimuli han får, jo trættere bliver han også.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Prøv at inddele dagen i en fast rutine, således at du prøver at putte ham til en bestemt tid på dagen efter et bestemt ritual. Prøv at planlægge indkøb osv. så den faste sovetid kan overholdes.

Fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor