Svar: Tidlige morgenvækninger
4. marts 2010
Alder:
14 mdr.
Kære trætte mor
Hvis din datter sover 2 lure af ca 2 timers varighed hver og sover nattesøvn fra kl. 19 til 05, så sover hun samlet ca 14 timer i døgnet, hvilket er meget flot for hendes alder. Der er altså ingen tvivl om at din datter får sit søvnbehov dækket og har en fin og naturlig evne til at regulere sit behov - præcis som du beskriver :)
Men at hun sover godt og trives med det, er jo ikke ensbetydende med at du synes det er ligeså godt og hvis du vil ændre på noget, er du derfor nok nødt til at afkorte dagssøvnen for at få en længere nattesøvn i sidste ende...
Det er helt naturligt at hun har brug for en formiddagslur, når hun står så tidligt op, men du kunne godt forsøge at afkorte den, så hun der ikke sover mere end en time. Det kunne også gøre at hun var lettere at få til at sove en middagslur og stadig kunne komme i seng i god tid. Den time hun så mangler om formiddagen skal så gerne lægges til nattesøvnen. For at opnå dette er det vigtigt at middagsluren ikke forlænges yderligere og at hun ikke bliver puttet tidligere end du gør lige nu, faktisk må hun gerne blive puttet en lille smule senere, men det kan komme hen af vejen.
I takt med at hun begynder at kunne sove lidt længere om morgenen og hendes formiddagslur afkortes, vil hendes behov for at få en formiddagslur naturligt også nedsættes. Stille og roligt vil hun altså kunne nøjes med kun en lur dagligt, og du kan godt arbejde på at hun sover f.eks. 2½ times middagslur og en nattesøvn på ca 11 timer ... Det kunne på sigt måske være rigtig dejligt for jer alle og en god løsning.
Jeres datter har det man kalder for en tidlig søvnfase – hun falder naturligt i søvn og så vågner hun en time eller to før I andre egentlig har lyst til at vågne. Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nødt til at se på hele dagens rytme. Man kan ikke bare putte hende senere i seng, så vil hun stadig vågne til samme tid.
Derfor skal man se på: Hvornår spiser hun, hvornår sover hun osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt ...
Hendes formiddagslur ligger lige nu tidligt, den skal stille og roligt flyttes lidt, så den ligger senere og skal samtidig også afkortes. Når den kommer til at ligge senere vil hun naturligt også kunne sove sin middagslur lidt senere og vil derfor måske begynde at gå lidt senere i seng om aftenen og derved også sove lidt længere om morgenen - hele rytmen flytter sig altså og bliver lidt senere end den er lige nu.
For at nå frem til dette, så flytter man tiderne i løbet af dagen med ca 15 minutter af gangen. Det vil sige i stedet for at putte hende til morgenlur kl. 8.30, så putter du hende først kl. 8.45. Derefter til kl. 9, så kl. 9.30, som sandsynligvis vil være passende i en periode. Her kan hun så sove 45-60 minutter og tages op, så hun ikke indhenter det forsømte der (det skal jo i stedet lægges til natten).
En plan for dagen du kan arbejde lidt hen imod ser derfor således ud:
Morgen 7: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur mellem 9.30-10
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, kogte grøntsager, pasta, ris, kød, fisk, rejer, hårdkogt æg osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur kl. 13 og sover her ca 2 timer
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys, mysli eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad og børnevenlige retter, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. letmælk af kop.
Puttes til natten med amning ca 19.30-20
Ved at arbejde mod en rytme der ser således ud, så har I chance for at få flyttet hendes tidlige morgenvækning - som sagt er det hele dagen der skal ændres på, det nytter meget sjældent at putte barnet senere i seng om aftenen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske