Brev:
Tidlige morgenvækninger
4. marts 2010
Alder:
14 mdr.
Tidlige morgenvækninger
Hej Helen,
Min dejlige, skønne og glade datter bliver snart 14 måneder. Huhej, som tiden går:)
Hun har altid været god til at sove – og god til at regulere sit søvnbehov. Har dog aldrig været særlig god til at sove en hel nat. Igennem den sidste halvanden måneds tid er hun begyndt at vågne kl 5 – hvis vi altså er heldige. Hvis ikke vi er heldige er det tidligere…
Hun råber/kalder fra sit værelse og i tilfælde af, at vi forsøger at lægge hende ned igen protesterer hun. Hvis hun kommer ind til os i sengen, bevæger hun sig rundt og vil ikke sove. Hvis vi er rigtigt uheldige, vækker hun sin storebror i værelset ved siden af! Ja, jeg synes, der er mange glæder ved at have små børn, men dette er ikke en af dem!
Hun virker ikke voldsomt sulten (så tænker, at det ikke er derfor hun vågner), men jeg tænker på, om det er fordi hun sover for meget om dagen, og måske reelt ikke har brug for sin formiddagslur længere?
Oftest bliver hun lagt ud til formiddagslur ca 8-8.30, og kan godt sove ca 2 timer – hvis hun sover mere er det svært at få hende til at sove eftermiddag (hvilket det er det også er indimellem, selvom hun sover mindre). Eftermiddagslur kl 12-12.30, og her sover hun også op til 2 timer. Kl ca 19 kommer hun i seng – vi har forsøgt at trække hende til 19.30-20, men hun er helt mast, og selvom hun kommer tidligt i seng, falder hun hurtigt i søvn og virker som om, at hun har brug det. Desuden sover hun heller ikke længere af den grund, men er blot trættere, når hun så vågner.
Hun spiser rimeligt i løbet af dagen og får bryst, inden hun skal sove kl ca 18.30-19 (jeg valgte ”nat-tåren” fra, fordi hun ofte vågnede op, når jeg skulle give hende dér).
Hun er også i konstant bevægelse i løbet af dagen – har lige taget sine første skridt:) så på den front, synes jeg også, at der skulle være gode muligheder for lidt morgensøvn…
Har du et par gode råd til et par trætte forældre – eller skal vi bare fortsætte fjernsynskiggeriet en tidlig morgenstund??!
Venlige hilsner
En træt mor til to