Brev:
Natamning og småspisning
4. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Natamning og småspisning
Hej Helen,
Jeg fik for ca. en måneds tid siden dit svar vedr. min søns problem med at sove i længere stræk uden at få mad om natten. I den forbindelse fik jeg en plan for dagen, hvorefter jeg har forsøgt at tilpasse min drengs rytme til din plan. Hans dag ser således ud:
Tidlig morgen 4:30-05:30/6: Ammes og sover videre i min seng
Morgen 7.00: Havregrød/øllebrød/glutenfri grød med me + frugtmos, vand af kop. D-vitamin.
Puttes til formiddagslur ca. 8 - sover ca. 1½ - 2 timer.
Formiddag 10: Ammes
Formiddag 10.30: Frugtmos, en smule sødmælk i kop.
Frokost 12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Puttes til middagslur ca. 13.30 - sover ca. 1½ time.
Eftermiddag 15/15.30: Ammes
Eftermiddag 16: En portion grød med frugtmos, vand af kop.
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Aften 18: Bad
Aften 18.40: Aftenritual med far (hører musik) – vi har forsøgt at putte ham senere, men det kan han slet ikke klare, han græder og har svært ved at falde i søvn.
Aften 18.45: Ammes og puttes til natten, sover i egen seng
Vågner herefter ca. hver anden time
Min søn bliver 7 måneder om 3 dage. Som du kan se ammer jeg ham om dagen, når han vågner og ikke før han skal sove, da han ikke vil spise, når han er træt. Han sover i alt maks. 4 timer om dagen, men for det meste kun 3½ time. Jeg er begyndt at tage ham over i min seng, når han vågner om morgenen (ca. 4.30/5), hvorefter han spiser og småsover i ca. en times tid – det synes vi begge er rigtig hyggeligt, og det er fantastisk at få lov til at stå op halv seks/seks!
Han vågner desværre stadig rigtig mange gange om natten, ca. hver anden time. I modsætning til før vores ”morgenrutine” blev indført, vil han nu gerne ha’ en tår mælk næsten hver gang han vågner om natten. Han spiser godt om dagen, drikker masser af vand og jeg sørger for at amme ham godt både når han puttes til natten, og når han vågner ved ca.20.30 og 23-tiden.
Det er sjældent, at det lykkes at få ham til at falde i søvn igen om natten uden at han får lidt bryst, han forsøger selv at rejse sig op og sidde i sengen og bliver sur, når jeg giver ham sutten. Jeg tænker på, om det er fordi han vil over i min seng og sove samt småspise ligesom om morgen? Skal jeg lad være med at tage ham over i min seng om morgenen?
Jeg har også et par andre spørgsmål:
- Jeg påtænker snarest at skære formiddagsamningen fra, men er i tvivl om han så får mælk nok. Sagen er nemlig den, at han endnu ikke får jerndråber, da jeg er bange for, at han igen får hård mave (han har døjet med luft i maven som helt lille og med hård mave, da han begyndte at få fast føde for ca. 3 måneder siden).
Det er meget svært for mig at vurdere, om han får 400 ml mælk om dagen, da han kun sutter ca. 5 minutter i forbindelse med formiddags- og eftermiddagsamningen, mens han sutter op til 10 minutter, når han puttes til natten og når han vågner kl. 23. Jeg skal huske at nævne, at jeg blander en smule me i hans morgengrød. Hvad råder du mig til?
- Jeg har forsøgt at tilbyde ham rugbrødsbjælker, stykker frugt mv, og det var han rigtig begejstret for, da han er et lille madøre. Problemet er bare, at han allerede har 8 tænder, og at han ikke nøjes med at sutte på maden men konsekvent bidder stykker af rugbrødet og frugten over og får det galt i halsen. Han er endnu ikke særlig god til at tykke maden, og får brækfornemmelser, hvis grøntsagsmosen er for grov. Skal jeg vente med at give ham ovennævnte mad i hånden?
På forhånd tak for dit svar.