Svar: Nyt soveritual
9. februar 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Alexanders mor
Vil lige starte med at nævne, at det at skære tænder godt kan skade tænderne, hvis han bliver ved med at gøre det gennem længere tid ... I givet fald vil det være godt at få en børnetandlæge til at vurdere hans tænder :)
Med hensyn til nye putteritual og komme væk fra aftenflasken, så tænker jeg at det ofte netop kan være udmærket med en godnatgrød, en banan eller lignende som en del af putteritualet og så lidt mælk af kop i stedet. På skødet kan han stadig sidde og blive holdt om og mærke jeres nærhed, men i stedet for flasken, kan han få læst en historie. På sigt kan historien så hele tiden være der, men stille og roligt kommer han så til at ligge i sin seng imens der bliver læst og lærer således stille og roligt at falde i søvn der.
Det kan altså godt lade sig gøre at få indført nye ritualer, det tager bare lidt tid og skal ske stille og roligt i små etaper, som han nu virker parat til. Der er for mig at se intet i vejen for at han nogle dage fint sover med en kop mælk og en banan og andre dage i en overgangsfase stadig har brug for en flaske - f.eks. der hvor han vågner og I bare fornemmer at det kun er flasken der dur - fred være med det. Han er stadig ikke så gammel :)
Når man skal væk fra den sidste flaske, så er det en god idé at trappe mængden af mælk mere og mere ned, så barnet til sidst kan nøjes med mælk af en kop. Nogle vælger der at stoppe helt og simpelthen sige at nu er det slut. Men man kan også gøre det, at man tager barnet med i processen, således at barnet f.eks. selv er med til at smide flaskesutterne ud, når de er blevet for gamle.
Det er her en god idé at lærer barnet ordet "slut!" og gestikulere slut med hænderne, når noget i hverdagen er forbi. Det kan være når bogen klappes sammen og historien er forbi, eller når mælkekartonen på bordet er tømt, så er der ikke mere, man siger og gestikulerer "slut!"
Dette overføres så til flaskerne og når barnet efterspørger flasken, så husker man barnet på at den er i stykker, flaskesutterne er smidt ud osv. som man har inddraget barnet i og så tilbyder man et alternativ i stedet. Og alternativet skal så netop være et nyt og tryghedsgivende putteritual. Det skal være at sidde lidt på skødet, stadig få lidt at drikke, putte sig lidt osv. men flasken er altså slut :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske