Svar: Nyt soveritual

9. februar 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Alexanders mor

Vil lige starte med at nævne, at det at skære tænder godt kan skade tænderne, hvis han bliver ved med at gøre det gennem længere tid ... I givet fald vil det være godt at få en børnetandlæge til at vurdere hans tænder :)

Med hensyn til nye putteritual og komme væk fra aftenflasken, så tænker jeg at det ofte netop kan være udmærket med en godnatgrød, en banan eller lignende som en del af putteritualet og så lidt mælk af kop i stedet. På skødet kan han stadig sidde og blive holdt om og mærke jeres nærhed, men i stedet for flasken, kan han få læst en historie. På sigt kan historien så hele tiden være der, men stille og roligt kommer han så til at ligge i sin seng imens der bliver læst og lærer således stille og roligt at falde i søvn der.

Det kan altså godt lade sig gøre at få indført nye ritualer, det tager bare lidt tid og skal ske stille og roligt i små etaper, som han nu virker parat til. Der er for mig at se intet i vejen for at han nogle dage fint sover med en kop mælk og en banan og andre dage i en overgangsfase stadig har brug for en flaske - f.eks. der hvor han vågner og I bare fornemmer at det kun er flasken der dur - fred være ...

Annonce

... med det. Han er stadig ikke så gammel :)

Når man skal væk fra den sidste flaske, så er det en god idé at trappe mængden af mælk mere og mere ned, så barnet til sidst kan nøjes med mælk af en kop. Nogle vælger der at stoppe helt og simpelthen sige at nu er det slut. Men man kan også gøre det, at man tager barnet med i processen, således at barnet f.eks. selv er med til at smide flaskesutterne ud, når de er blevet for gamle.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er her en god idé at lærer barnet ordet "slut!" og gestikulere slut med hænderne, når noget i hverdagen er forbi. Det kan være når bogen klappes sammen og historien er forbi, eller når mælkekartonen på bordet er tømt, så er der ikke mere, man siger og gestikulerer "slut!"

Dette overføres så til flaskerne og når barnet efterspørger flasken, så husker man barnet på at den er i stykker, flaskesutterne er smidt ud osv. som man har inddraget barnet i og så tilbyder man et alternativ i stedet. Og alternativet skal så netop være et nyt og tryghedsgivende putteritual. Det skal være at sidde lidt på skødet, stadig få lidt at drikke, putte sig lidt osv. men flasken er altså slut :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene