Nyt soveritual

9. februar 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Nyt soveritual

Kære Helen

Tak for dit sidste svar. Jeg er glad for, at det ikke skader hans tænder og prøver nu bare at lukke ørene:-) Det er nu også mest når nye tænder er på vej, at han skærer tænder, så det er heldigvis ikke hele tiden.

Nu har jeg så allerede et andet spørgsmål. Alexander er nede på en flaske om dagen, som han får før han bliver lagt i seng kl 20. Men på et tidspunkt skal den jo væk og erstattes af et andet ritual. Han er MEGET glad for sin flaske og jeg forudser det bliver svært at skifte til et andet ritual.

Som det er nu sætter jeg mig bare med ham i armene og giver ham flasken efter vi har børstet tænder og sunget børste tænder sang og far har kysset ham godnat også og så han falder i søvn imens han drikker flasken (som han tømmer). Han registrerer at han bliver lagt ned i sengen og jeg nusser ham lidt inden jeg går. Han har altid været ret nem at lægge i seng og få til at sove lur om dagen. (Han har siden han var 10 mdr kun ville sove en lur om dagen. Nogle gange snupper han en lille powernap om formiddagen, men det er yderst sjældent. Han sover altid mellem 1.5 - 2 timer til lur om dagen).

Der sker det nogle nætter, at han vågner og ikke er til at få til at falde i søvn igen. Normalt vågner han en – nogle gange to – gange i løbet af natten, men skal bare lige have sin sut så sover han fredfyldt videre til kl 5.30, hvor han kommer ind og ligger i vores seng og sover videre til 7. De nætter, hvor han ikke bare lige falder i søvn igen når far har givet ham sutten og nusset hans hænder (Alexander er besat af at nusse hænder:-) er det som om han bliver mere og mere frustreret over ikke at blive taget op og til sidst græder han, og så tager far ham op og tager ham med ind i vores seng, fordi det er tydeligt at man ikke kan få ham til at falde i søvn nede i sin egen seng.

Men de nætter, hvor det ender i ’gråd-flaske-drama’ er det ikke nok bare at tage ham ind i sengen, han bliver ved med at græde og holder først op når han får en flaske, som han også tømmer (næsten), hvorefter han falder i dyb søvn i mine arme (hvilket jeg synes er knaldhyggeligt, men er jo ked af at han nåede at blive ked af det). Nogle gange når han endda til et punkt, hvor han vrider sig mens han græder, hvis han skal vente på at flasken lige bliver lavet og der hjælper det ikke engang at jeg ligger og nusser ham og holder om ham. Vi bliver jo helt forskrækkede for vi kan jo ikke lide han bliver så ked af det, og forstår ikke helt hvad der sker, og vil jo helst bare have han er glad og lykkelig ...

Annonce

... hele tiden:-) Det sker heldigvis meget sjældent, men sker altså nogle gange.

Vi kan ikke finde ud af om det er fordi han er sulten? Han spiser morgenmand en halv time efter vi står op – spiser en god portion havregryn og en halv banan. Han spiser så frokost igen kl 11.30, hvor han også spiser fint til og får så igen noget eftermiddagsfrugt, yoghurt og lidt brød og får så aftensmad kl 6 hvor han også spiser fin til og får så en flaske MME kl. 20.

Det er nogle måneder siden vi tog aftengrøden væk fra ham – den fik han da han stadig ikke spiste så ’selvstændigt’ og så meget til aften som han gør nu. Men en italiensk læge sagde at han var lidt tyk og ville skulle passe på, så vi tog grøden væk langsomt i takt med at han spiset mere og mere aftensmad. Og det har heller ikke været et problem. Det er som sagt kun engang imellem det sker at han bliver så ked af det om natten at han vil have flaske, så vi er usikre på hvad det betyder.

Alt det bare for at sige (ud over selvfølgelig gerne at ville høre dit bud på hvad der sker), at jeg forudser, at dét også at tage flasken væk om aftenen måske bliver svært når nu han er så glad for den. Jeg har også tænkt på om han er lidt for afhængig af sin sut. Han vil gerne have den meget i løbet af dagen og vi har været temmelig liberale med den. Og om natten når han vågner kan han absolut kun falde i søvn igen hvis han får sutten (med undtagelse af når han ligger inde mellem os, så behøver han den ikke så meget, men har nemmere ved bare falde i søvn igen).

Det skal lige siges at han får rigtig meget fysisk kontakt og opmærksomhed i løbet af dagen. Vi har mange lange weekender, hvor far ikke er på arbejde fredag og vi er sammen allesammen. Men han bliver dog ellers passet hverdage fra 9-4, mens jeg arbejder, af sin babysitter som han er glad for, hvor han jo så er uden os. Det virker han nu ikke som om påvirker ham så meget. Jeg arbejder i samme bygning som vi bor i, så jeg går op og spiser frokost sammen med dem, så der ser han mig en halv times tid. Han er aldrig ked af det når jeg går.

Det skal også lige siges at han udvikler sig med lynets hast i disse uger. Han kan pludselig ting med sit legetøj han ikke kunne før og han er begyndt at stå selv uden at støtte sig til noget og vil gerne gå meget rundt med os i hænderne. Han er også begyndt at snakke mere og sige nye ting såsom ’a de’ (hvad er det?), mens han peger på ting.

Det blev et langt brev for et lille spørgsmål:-)

Jeg ser frem til dit svar,

Mange venlige hilsner
Alexanders mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder