Svar: Ændret søvnrytme

30. maj 2004

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Søvnrytmen ændrer sig ofte i forbindelse med at barnet blive syg. Smerter i ørerne, feber og lignende giver en urolig søvn, og barnet forstår ikke hvad der sker. Jeg synes derfor ofte man hører om at børn i forbindelse med sygdom efterfølgende kan vågne mere, sove mere uroligt, være grædende og utrøstelige. Jeg vil derfor tro at det kun er en overgang.

Når jeres datter vågner og græder utrøsteligt, så er det sandsynligvis fordi hun føler sig utryg. Det mest trygge hun kender i øjeblikket er nok mors bryst, det vil derfor være en god idé at du ammer hende, når hun vågner op kl. 22, på den måde får du hende til at falde til ro igen, samtidig med at du sikrer dig at hun ikke er så sulten i løbet af natten.

Det er rigtigt at børn efter 6 mdr´s alderen ernæringsmæssigt ikke har behov for natamning mere. Mange børn har dog ...

Annonce

... stadig behov for den tryghed der er i at blive ammet, når man vågner efter en drøm osv.

Hvor meget barnet har behov for afhænger naturligvis også af, hvor meget barnet får at spise i løbet af dagen. Hvis barnet er begyndt med skemad allerede i 4 mdr´s alderen og dermed er godt igang og måske oppe på 3-4 måltider skemad dagligt, så vil natamningen sandsynligvis kunne springes over og i stedet kan man tilbyde vand. Er barnet først begyndt med skemaden kort før 6 mdr´salderen og kun får 2 måltider dagligt, så kan det jo godt være at barnet er sultent.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan derfor være en mulighed at du forsøger at øge din datter til tre måltider skemad dagligt, for at se om det vil mætte hende mere, så du er sikker på at hun ikke vågner af sult. Du kan bibeholde de to grødmåltider og det tredie måltid skal være grøntsagsmos.

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor