Svar: Ændret søvnrytme
30. maj 2004
Alder:
6 mdr.
Kære frustrerede mor
Søvnrytmen ændrer sig ofte i forbindelse med at barnet blive syg. Smerter i ørerne, feber og lignende giver en urolig søvn, og barnet forstår ikke hvad der sker. Jeg synes derfor ofte man hører om at børn i forbindelse med sygdom efterfølgende kan vågne mere, sove mere uroligt, være grædende og utrøstelige. Jeg vil derfor tro at det kun er en overgang.
Når jeres datter vågner og græder utrøsteligt, så er det sandsynligvis fordi hun føler sig utryg. Det mest trygge hun kender i øjeblikket er nok mors bryst, det vil derfor være en god idé at du ammer hende, når hun vågner op kl. 22, på den måde får du hende til at falde til ro igen, samtidig med at du sikrer dig at hun ikke er så sulten i løbet af natten.
Det er rigtigt at børn efter 6 mdr´s alderen ernæringsmæssigt ikke har behov for natamning mere. Mange børn har dog stadig behov for den tryghed der er i at blive ammet, når man vågner efter en drøm osv.
Hvor meget barnet har behov for afhænger naturligvis også af, hvor meget barnet får at spise i løbet af dagen. Hvis barnet er begyndt med skemad allerede i 4 mdr´s alderen og dermed er godt igang og måske oppe på 3-4 måltider skemad dagligt, så vil natamningen sandsynligvis kunne springes over og i stedet kan man tilbyde vand. Er barnet først begyndt med skemaden kort før 6 mdr´salderen og kun får 2 måltider dagligt, så kan det jo godt være at barnet er sultent.
Det kan derfor være en mulighed at du forsøger at øge din datter til tre måltider skemad dagligt, for at se om det vil mætte hende mere, så du er sikker på at hun ikke vågner af sult. Du kan bibeholde de to grødmåltider og det tredie måltid skal være grøntsagsmos.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske